söndag 25 april 2010

Veckans vege: kikärtsgryta med aubergin

Vi brukar äta mest kött och fisk på vecko-sluten, men idag fick vi lust på kikärter. Eller rättare sagt fick vi lust på dem igår, för de måste blötläggas över en natt innan de tillreds.

Tid: 12 h blötläggning, 90 minuter kokning, och själva maten 35/20 minuter. För 5 personer.

Jag blötlade kikärterna över en natt i vatten. En halv påse, dvs. 250 gram, är ganska lagom. På förmiddagen bytte jag vattnet, och kokade dem 1,5 timme med ett par lagerblad, utan salt. Auberginerna skar jag i stora tärningar och varvade med lite salt i en skål.

När jag började tillreda grytan hällde jag bort vattnet, och tillade en burk hela tomater och ett paket passerad tomat. Jag stekte en stor lök och en halv paprika i olivolja med curry, spiskummin och lite chili, och hällde i grytan. Efter det fräste jag äggplantstärningarna runt om på ganska svag värme i myyycket olivolja. In i grytan åkte de också, liksom lite vit sås (går bra med krossad vitlök också). Så fick det puttra ytterligare en kvart.

Jag serverade grytan med turkisk yoghurt. Jättegott!

2 kommentarer:

  1. Oj, detdär ser jättegott ut! Bara vi får flytta hem igen och jag har tillgång till ett riktigt kök igen så ska jag definitivt testa. Vi har pratat mycket om att börja äta mer vege med sambon, så ser fram emot mer såna recept!

    SvaraRadera
  2. Jo visst var det gott, och väldigt enkelt också. Vi äter nog inte så superofta vege... men kanske det blir lite linser ännu nån dag i alla fall.

    SvaraRadera