måndag 12 april 2010

Veckans pasta: fusilli med lax

Måndag är hobbydag hos oss, och vi kommer då hem först halv sju. Så maten ska gå snabbt då. Ibland har vi rester från veckoslutet, men ibland gör vi nånting supersnabbt som idag.

Tid: 20/18 minuter. För 5 personer.

Viktigt: häll allra först hett vatten i en stor kastrull för pastan, och sätt att koka. Annars går det inte på 20 minuter :). Tips från en bloggläsare: Ännu snabbare går det med vattenkokare! Hacka en lök smått, och lite chili. Har du paprika, purjo eller zucchini passar det också bra, men det hade jag inte idag. Fräs löken i lite smör och olivolja, häll på 2-3 dl grädde. Låt det puttra sakta. Sedan i med ett paket strimlad kallrökt lax. Så lite kryddning (men inte salt!), t.ex. lite grön och vit sås. Råkar du ha dill är det nog det allra godaste.

När pastan kokat klart är maten klar. Hos oss går det 500 gram pasta på fem hungriga. Servera med nyriven parmesan.

Gravlax går förresten lika bra som kallrökt, och färsk lax funkar faktiskt också.

4 kommentarer:

  1. Nu vet jag vad det blir av gravlaxen som legat i frysen lite väl länge.. Tack för tipset!

    Min version av att snabbt komma igång med pastakokandet är lite vatten i kastrullen och plattan på fullt medan vattenkokaren fixar resten av vattnet.

    SvaraRadera
  2. Oj - bra tips Ursula med vattenkokaren! Vi är däremot själva inga tedrickare och saknar därför vattenkokare. Lägger till detta i inlägget nu.

    SvaraRadera
  3. Vilken fin blogg du har! Pastan ser jättegod ut och på den här sidan kan jag säkert hitta en del inspiration till alla luncher jag måste laga:)

    Gillar också dina fina bilder på olika vårtecken. Hos mig börjar rabarbern titta fram.

    Kram från "mammapappa" Barbamama

    SvaraRadera
  4. Tack Barbamama! Berätta gärna feedback och önskemål om du kommer på något.

    SvaraRadera