onsdag 7 april 2010

Veckans enkla: surkål och korv

Surkålsdag! Senast vi beställde ekologisk mat från Labby fick vi ett paket ekologisk surkål med. Vi brukar nog annars också äta surkål några gånger varje vinter, jag har lärt mig tycka om det redan när jag var utbyteselev i Holland för över 20 år sedan. Men den här var extra god!

Tid: 35/15 minuter. För 5 personer.

Kokt potatis (ekologisk), ett paket surkål som var sköljd före fick koka med sista 15 minuterna. Stekt korv till. Den här gången måste jag medge att korven inte var tillsatsfri, för jag föll för Helsingfors Korvfabriks korv som jag fick provsmaka på Stockmann förra veckan. Glutamatfri och köttrik var den i alla fall, även om den tyvärr inte var nitritfri. Lite extra smör vid serveringen gör susen!

Tips för nitritfri och tillsatsfri korv: Vataja som finns åtminstone i dom flesta butikerna här i våra trakter. Finns den inte i din butik kan du be dom ta in den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar