onsdag 7 april 2010

Om Flo Food, FLO, slow food och flow

Flo Food, namnet på min blogg, står för Flo, som är mitt smeknamn, och mat, som är det jag skriver mest om. Men namnet betyder också många andra saker.

Termen "FLO food" på engelska står faktiskt för "Fair, Local and Organic Food", dvs. mat rättvist, nära och ekologiskt. Det här upptäckte jag av en ren slump när jag googlade på "Flo Food" efter att jag redan valt namn och url för min blogg. Här hittar du mer information om FLO Food. Vilken tur alltså, det är ju precis det jag också förespråkar!

Och anspelningen flo food - slow food är kanske mer uppenbar. Jag förespråkar slow food. Slow Food-rörelsen startade för att motverka den växande snabbmatskulturen. Även Slow Food handlar om att tillreda maten av lokala rena råvaror, rättvist, och med traditionella metoder. Dessutom tycker jag det är viktigt att tillreda maten med en viss ro i kroppen, och i synnerhet att äta den med ro. Sitta ner kring ett matbord. Mötas. Prata om dagens händelser eller vad som helst mellan himmel och jord. Känna hungern före måltiden och mättnaden som infinner sig.

Och den sista anspelningen: flow.
"Flow är ett psykiskt tillstånd som uppstår då en person med tillräcklig medvetenhet ägnar sig åt en verksamhet med ett definierat mål. Flow beskrivs som en känsla av att ens förmågor räcker till för att klara den utmaning man står inför. Koncentrationen intensifieras, medvetandeheten ökar och man känner tillfredsställelse inombords." (Wikipedia)

Flow är ett tillstånd jag gillar, det ligger nära till njutning, som jag också gillar. När jag startade den här bloggen kände jag verklig flow.

(River image by siilur)

1 kommentar: