onsdag 21 april 2010

Ekomat fram till dörren

Visste du att du kan beställa ekomaten fram till din dörr varannan vecka om du bor i Helsingforsregionen? Och får du dina grannar med blir det ännu mer förmånligt, och framför allt ekologiskt med tanke på transporterna!

Vi har sedan oktober beställt ekologisk mat från Labbys nätbutik till vår "by", ett egnahemsområde i närheten av Helsingfors. Vi gör en sambeställning var fjärde vecka, och en del beställer oftare än det. I sambeställningsgruppen har vi 13 familjer, men det varierar hur många som beställer per gång. Leveransen i sambeställning till en adress kostar 2 euro/beställning, och leverans till egen dörr kostar bara 5 euro ifall du beställer mat för minst 50 euro. Läs mer om priserna på Labbys webbsidor.

Från Labby kan du beställa bland annat spannmål, ägg, grönsaker, potatis, bröd, olivolja, vinäger och frukt. Kött kan du beställa några gånger i året, men det finns också djupfryst malet nötkött nästan året om.

För dig som bor längre bort från Helsingfors har jag också en länk: Antti Heikkiläs lista på ekobutiker i hela landet och för dig som bor i Sverige gäller t.ex. listan på www.aktavara.org

2 kommentarer:

  1. Vi har beställt en gång från Labby och vi var mycket nöjda! Jag har alltid avskytt palsternacka, men den vi fick därifrån var jätte god och saftig, så ändrar nog åsikt beträffande den rotfrukten. Vet inte varför det inte blivit av att beställa igen. Antagligen för att jag varit så trött att jag inte ens orkat tänka på mat... Men tack vare din blogg väcks intresset sakta men säkert igen! :)
    -Katarina

    SvaraRadera
  2. Katarina, härligt att höra att intresset återväcks! Jag älskar att få Labbys grönsakslåda, det är lite som julafton ;) när man aldrig vet säkert vad det kommer! Nu i vår har det varit bland annat morot (de är så goda!), surkål, äggplanta, lök, vitkål, kålrot, ja med andra ord som jag bloggat om på sistone!

    SvaraRadera