tisdag 20 april 2010

Vad är LCHF?

Jag vet att många av mina läsare vet väldigt bra vad LCHF är, men kanske inte alla. Så här kommer en kort förklaring.

LCHF betyder Low-Carbohydrate High-Fat, på svenska lite kolhydrater och mycket fett. Det är ett sätt att äta som skiljer sig från de officiella rekommendationerna som ges av myndigheterna i de flesta länder i väst. Enligt de officiella rekommendationerna ska man äta mycket kolhydrater och så lite fett som möjligt, samt särskilt undvika mättat fett (t.ex. bacon, smör och feta mjölkprodukter).

I LCHF minskar man istället radikalt på kolhydratintaget, och ökar samtidigt fettintaget. På så sätt minskar sötsuget radikalt och man hålls mätt mycket längre. Det är också en av orsakerna till att man går så effektivt ner i vikt med LCHF, och utan att vara hungrig. En annan orsak är att överlopps kolhydrater omvandlas till fett i kroppen och lätt kan leda till övervikt. Och man ska inte undvika naturligt mättat fett, utan undvika endast processade fetter såsom margarin och industriella transfetter, för naturligt mättat fett hör till mänskans ursprungliga föda och är därför inte skadligt utan nyttigt.

Det finns ingen absolut sanning om hur lågt kolhydratintaget ska vara i LCHF, det varierar en del hur folk vill äta för att må bra och för att hålla sötsuget borta.

Jag äter inte själv för närvarande LCHF, utan närmast "MCMF" (lagom mycket av vardera). Vissa dagar äter jag nästan inga kolhydrater, andra dagar kan jag äta pasta, bröd mm. Det är väldigt gott att äta LCHF, för själva potatisen och pastan smakar ju inte så mycket, det blir mer smak på maten, tycker jag, ju mer annat man äter. Men jag rekommenderar att testa LCHF för de allra flesta som har övervikt, typ2-diabetes, eller ett klart sockerberoende. Ofta kan det räcka att t.ex. halvera kolhydratintaget och öka fettet betydligt för att börja gå ner i vikt och/eller bli av med sitt sockerberoende. Men för vissa överviktiga hjälper bara en minimering av alla sorters kolhydrater för att lyckas gå ner i vikt. Diabetiker har i regel alltid klar nytta av att minska kolhydraterna och öka fettet, eftersom alla kolhydrater ombildas till socker i kroppen, och socker är den sak diabetiker inte tål.

Inte bara diabetiker, överviktiga och sockerberoende har nytta av LCHF, utan många andra av oss också. Det beror bland annat på att kolhydrater gör en tröttare, och de innehåller betydligt mindre näring (vitaminer, mineraler, probiotika) än all annan typ av energi. Bland annat uthållighetsidrottare har stor nytta av LCHF-kosten. Den är också botat barnlöshet, svampinfektioner, förstoppning, ätstörningar och otaliga andra problem.

Jag markerar alla recept som har tillräckligt lågt kolhydratinnehåll på min blogg med etiketten LCHF.

Läs mer t.ex. här:
Kostdoktorns sida om LCHF
Allt om LCHF
... eller i någon annan av de länkar jag har på min länklista nere till höger i bloggen.

4 kommentarer:

  1. Måst erkänna att jag provar denna diet för tillfället för många har sagt att den är så bra. Men jag har aldrig varit så hungrig under hela dagen som nu. Jag är konstant hungrig...:/ Att för mig har den inte i varjefall hållit hungern borta. :)

    SvaraRadera
  2. Anni, varför äter du inte när du är hungrig, för då blir du ju mätt? Du ska äta dig mätt och äta igen när du är hungrig, du ska inte begränsa ditt matintag, gör du det? Alternativt äter du för lite fett. Du måste äta väldigt mycket fett om du tar bort kolhydraterna, för ingen mänska orkar äta sig mätt på bara proteiner, de fyller för snabbt för att hinna ge mättnad.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är väl det som är problemet..inte tillräckligt med fett. Jag har nog nu lite fuskat med hela saken. :)

    SvaraRadera
  4. OK, Anni! Lycka till i alla fall och hoppas du orkar prova lite till!

    SvaraRadera