onsdag 14 april 2010

Groddar - Del 4.

Sista delen av groddföljetongen. Idag är mungbönsgroddarna färdiga att ätas. Jättegoda! Så här ser de ut. Jag får idag igen medge ett misstag - de hade för trångt i sin glasburk. Passa upp med det! Lägg bara ca 1/2 dl groddar (volymen innan de blötläggs) på en liters burk. Trångboddheten resulterade för mina groddar i för långa och klena svansar. Men inte gör det något - fullt ätbara är de ändå.

De mörkgröna "hattarna" lossar ofta efter 3-4 dagar. De är helt ätbara, men om man vill bli av med dem (för wok t.ex.) så kan man hälla alla groddar i en stor skål med vatten och röra om, så flyter de upp till ytan och kan tas bort.

Om man vill göra groddarna lite grönare så kan man till sist lägga burken i ett fönster för några timmar. Då bildas klorofyll (tror jag) i dem och de blir grönare. Särskilt med alfalfagroddar kan det var trevligt.

Lycka till!
Här kan du läsa alla groddinläggen!

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag inspirerad av grodda mungbönorna och alfalfan jag köpt för ngn månad sedan! Bra att du tipsade om att täcka in dem! Vi har också tidigare haft slutet torkskåp, men nu är det helt öppet. Sku inte ha tänkt på det!
    -Katarina

    SvaraRadera
  2. Har alltid funderat på om det är bra eller dåligt att alfalfagroddarna blir gröna sen. Har just köpt mungbönor för första gången och ska lägga dem i blöt. Kul med groddar!

    SvaraRadera