onsdag 21 april 2010

Veckans gryta: gulasch

Vi hamstrade lite kött idag :) när det blev strejk... Nåja, jag skojade lite, men två dagar äter vi nog av den här gulaschen i alla fall för där är mycket kött! (och lök!)

Tid: 80/30 minuter. För 5 personer x 2 gånger.

Först skalade jag 7 stora lökar (!), halverade dem och skar skivor. Jag fräste dem i stekpanna i mycket smör och paprika (kryddan) i några omgångar. De åkte in i en stor gryta anefter tillsammans med en stor slev buljong. Så skar jag 1,3 kg nötkött i stora tärningar och fräste också dem i smör, och in i grytan.

Sedan tillsatte jag två burkar hela tomater och tre krossade vitlöksklyftor. Jag kryddade med ytterligare lite chilipulver, salt och mejram. Så fick den puttra där i en timme! Kokade lite Labby-potatis till.

Alltså jag tror jag aldrig gjort gulasch förut, men det var ju himmelskt gott! Det var närmast en snilleblixt när jag stod vid köttdisken idag och såg en så fin köttbit. Bra val.

5 kommentarer:

  1. Låter väldigt gott! Och inte ens svårt att göra. Får nog lov att apa efter... :) Intressant blogg förresten, tittar definitivt in igen! :)

    SvaraRadera
  2. Tack pyssling! Jo, gulaschen var minsann inte svår att göra. Du har också kiva blogg!

    SvaraRadera
  3. Du glömmde paprikan! Massor med paprika skall det vara. :)

    SvaraRadera
  4. Oca, menar du grönsaken paprika alltså? För kryddan hade jag ju massor av. Faktiskt så köpte jag röda paprikor, för jag tänkte också att det skulle vara paprika med. Men näpp, inte i de autentiska recepten jag kollade, det fanns högst en paprika på hela grytan eller så ingen. Men gott blir det säkert också med paprika! Kockens kreativa frihet kallar jag det ;)

    SvaraRadera
  5. Joo grönsaken, i de recept jag har skall det vara 3-4 röda paprikor. Det blir helt super gott med paprika. Nam!

    SvaraRadera