söndag 18 april 2010

Söndagsmiddag: Grisytterfilé med endivgratäng och smörstuvad morot

Till söndagsmiddagen idag hade vi besök av min gudmor och min pappa.

Förrätt: rågbröd med smör, rillettes och groddar.

Huvudrätt: yttre filé av gris, endivsallad gratinerad med bechamelsås, morotsslantar stuvade i smör med timjan, samt kokt potatis, och rödvinssås.

Efterrätt: små plättar med jordgubbssylt och vispad grädde, som pappa hämtade.

Tid för för- och huvudrätt: 60/60 minuter. För 7 personer. Eller egentligen var vi 2-3 kockar i köket så vi jobbade nog mer än 60 minuter ihop. Alltid lite svårt att räkna dessa festligare middagar, men en relativt enkel meny var det nog.

Köttet: mannen skar upp ett snitt i grisytterfilén, och fyllde med grön sås (se "kocktips"). Så fräste han den i hög värme på alla kanter i gjutjärnspanna, innan han lindade in den i bakplåtspapper och satte den i ugnen med termometer. När termometern visade 68 grader tog han ut den och den fick vila 10-15 minuter innan han skar upp den i ca 1 cm skivor.

Endivgratängen: Jag kokade dem i saltat vatten med lite pressad citron i tills de var mjuka - ca 25 minuter. Sedan lät jag dem rinna av i ett durkslag. Jag smörjade en form med smör, klyvde endiverna på längden - de minsta halverades, de största delades i fyra. De träigaste ändorna tog jag lite av. Medan de kokade lagade jag en liten bechamelsås: först smör, så vetemjöl, sedan mjölk under vispning. Sist salt och peppar, och riven ost. Jag hade schweizerost, men det blir ännu bättre med gouda-typs ost! Endivbitarna i formen, bechamelsåsen på, och in i ugnen för ca 15 minuter, 220 grader, tills såsen fått lite färg. Den får gärna svalna 10 minuter innan den äts.

Morötterna: Jag lade en stor klick smör i en kastrull, sedan sex skivade morötter, som jag svängde runt i några minuter, och så några skedar buljong, några timjankvistar, och så fick de koka sakta i ca 30 minuter.

Såsen: rödvin och lite buljong får koka in. Sedan när köttet kommit ut hällde mannen skyn i såsen, och redde genom att vispa ner en liten smörboll med vetemjöl i, och koka upp såsen snabbt.

Däremellan kokade jag lite potatis. För en LCHF-version lämnas potatisen helt enkelt bort, och bechamelsåsen ersätts med t.ex. hollandaisesås.

Förrätten: mellanflickan tog torkat rågbröd (skulle också bli bra med Väinämöinens paltåknappar eller surskorpa/finncrisp), bredde smör på det, sedan rillettes (receptet kommer imorgon) och lite mungbönsgrodd.

Supergott!

2 kommentarer:

  1. Endiv är ju super gott! Hoppas du får en trevlig vecka. =)

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt, Jenny, endiver är super! Här i våra matbutiker är de bara rätt sällan bra - ofta är de gröna i kanterna då de ligger och får ljus på sig. Butikspersonalen tycks inte förstå att de inte tål ljus. Men den här gången hittade jag såna här fina!

    SvaraRadera