tisdag 8 februari 2011

Mandelmjölk - metod 1, den enklare

Jag gjorde nyligen mandelmjölk på två olika sätt.


Här beskriver jag det enklare och snabbare sättet. Metoden är från H C Barregrens blogg, som jag också länkade videon från häromdagen.

Tid: 10 minuter. Blir 3-4 dl mandelmjölk.

Jag lade två handfulla med mandlar, med skal, i blendern. Så hällde jag i ungefär 4 dl kallt vatten.

Jag körde mixern tills allt var ganska fint.

Och så silade jag, genom en vanlig sil, först en grövre, så en finare (tesil), för jag hittade inte mitt blöjtyg (som hade varit bättre). Klart!

Du kan använda mandelmjölken på samma sätt som mjölk, t.ex. i kaffe, eller i matlagning. God att dricka så där bara, eller ha med i smoothie.

Det som blir över kan man använda till att smaksätta sin turkiska yoghurt, eller baka med, eller använda i smoothie. Passa ändå upp med den mest skalstinna delen, för den blir ganska besk av garvsyran i mandelskalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar