måndag 21 februari 2011

Hört: Sosiaalisen median aamukahviseminaari terveysalan yrityksille

Fritt översatt till svenska: "Morgonkaffeseminarium - social media för företag inom hälsobranschen".

Jag fick via mina kontakter i den finländska "näringswebbvärlden" nys om detta seminarium, och beslöt mig genast för att gå på det. Det var magister i livsmedelsvetenskap Janne Huovila, med företaget HealthSome, som höll seminariet. Han är kanske mest känd på Facebook, där han upprätthåller sidan Ravitsemusuutiset, med ca 1700 följare.

Det var lite kul när jag kom in till salen, där i Helsinki Business & Science Park, och både Janne Huovila och Reijo Laatikainen kände igen mig även om vi aldrig träffats! Reijo Laatikainen är näringsterapeut med webbsidan Pronutritionist och Facebook-sidan med samma namn. Vi har bara sett varandras nunor på Facebook-sidorna och -kommentarerna och läst varandras nyheter.

Anette Palssa, näringsterapeut på Valio Olo, råkade dessutom sätta sig bredvid mig, så vi hann diskutera lite om våra jobb och byta kort med varann. Jag hörde ett föredrag av Anette på Terveysmessut i höst, som jag också bloggat om: Hört: Näringsterapeut Anette Palssa på Terveys-mässan. Förutom dessa bekanta ansikten hann jag hälsa på några till, bl.a. Patrik Borg, magister i livsmedelsvetenskap och näringsexpert på Kiloklubi.

Huovila började med att indela social media för företag för betald media, egen media och förtjänad media. Betald media säger kanske sig själv vad det är, det kan t.ex. gälla banners och annan reklam. Den egna median är din egna webbsida, blogg eller facebook-sida, eller en twitter- eller LinkedIn-profil. Den förtjänade är den mediasynlighet du får då andra börjar länka till dig och citera dig.

Ett företag gör oftast klokt i att använda alla dessa tre. Den egna median är i allmänhet den största i början, och den förtjänade den minsta. Med tiden, om du är duktig, så kan den förtjänade median bli den största.

Huovila berättade mer om för- och nackdelarna med bloggar och Facebooksidor. Han gick också in på hurdana olika typer av Facebook-sidor det finns och hur de fungerar inom hälsobranschen. Och givetvis vad som är viktiga element i kommunikationen om man vill lyckas.

Vi fick också veta hur Facebook-reklam fungerar, hurdana verktyg det finns för elektroniska nyhetsbrev. Och mycket mer.

Till sist berättade Huovila ännu om de tjänster han erbjuder företag: olika paket med konsultering i hur företagen inom hälsobranschen bäst använder sig av social media. Jag kan definitivt rekommendera hans tjänster för alla som behöver hjälp med dessa saker - han kan minsann sin sak!

Det var minsann värt att ta sig till andra sidan av stan (Vik) för en och en halv timme.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar