måndag 7 februari 2011

Mjölkfri caffelatte, försök 3: mandelmjölk, på snabbt sätt

Mitt tredje försök att laga mjölkfri caffelatte var med mandelmjölk. Jag hittade en väldigt bra svensk video om hur man lagar mandelmjölk:



... som jag följde ganska långt. Jag lagade först den snabbare versionen, sedan den finare. Den här bedömningen gäller den snabbare versionen.

Bedömning: inte alls illa! Ganska bra, med tanke på att det verkligen gick snabbt att laga mandelmjölken. Mandelmjölken har en mild men väldigt god smak. Resultatet var mindre vattnigt än de två tidigare. Mandelmjölken ger ett litet oljigt skikt på kaffet men det gör ingenting.

Jag ska blogga mandelmjölkslagandet i ett skilt inlägg inom kort!
_

3 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att det passar bra för kaffet förhöjer mandelsmaken och resultatet blir en förfinad symbios :D

    SvaraRadera
  2. Intressant! Det här måste ju testas vid tillfälle, fast jag tror jag är så lat så jag köper mandelmjölken i stället ...

    SvaraRadera
  3. Tackar Pia o Mia för kommentarerna! Kaffe och mandel var gott ihop, verkligen. Klar vinnare hittills. Har man inte en blender eller matberedare kan det vara svårt att göra egen men annars är det nog säkert värt det. Följande test blir sojamjölk... inom kort!

    SvaraRadera