lördag 19 februari 2011

Nasi goreng med kokos och räkor

Enkelt vardagsrecept. Inte lågkolhydratkost, men närande och gott för alla som tål ris. Nasi goreng är indonesiska, nasi betyder ris.


Tid: 50/20 minuter. För 5 personer.

Jag kokade fullkornsris i vatten tills det var nästan mjukt. Mot slutet av koktiden fräste jag två hackade lökar och en småtärnad paprika i kokosolja. Kryddade med lite chilisås. Hällde sedan på det avrunna riset och rörde om. Rörde ner ett par sedar sesamfrön (i mitt fall faktiskt sesamfröpulp dvs det som blev i silen när jag silade sesammjölken häromdagen!) samt 1 dl kokosmjölk, lät det sugas in i riset 5-10 minuter.

Knäckte i två ägg, rörde om. Smakade av med thailändsk fish sauce (har du inte det går det med sojasås eller bara vanligt salt). Till sist tillsatte jag de tinade räkorna. Klart!

Ersätter du räkorna med t.ex nötter, blir rätten vegetarisk.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar