lördag 26 februari 2011

Hemlagad majonnäs!

Man blir ganska uppfinningsrik när man inte får äta smör på en hel månad! Idag var det dags för majonnäs. Vilket faktiskt är både snabbare och enklare än vad man minns från föregående gång man har lagat sin majonnäs själv! Och givetvis är det så mycket godare.

Tid: 6-7 minuter? Blev 1,5-2 dl.

Vispa två äggulor med elvisp. Häll sakta i olja. Vi hade den här gången gul olivolja, och lite "vanlig" extra virgin hade vi också i för att få lagom mycket olivoljesmak. Det går en hel del olja i! Sist vispade vi ner en halv tesked senap och en sked hackade örter. Och smakade av med salt. Klart!

På bilden har jag brett ett lager hemlagad majonnäs och en skiva gravlax på ett rågbröd och toppat med alfalfa- och belugalinsgrodd. Jättegott!
_

7 kommentarer:

  1. Jag tycker om färskost på smörgås, har du testat göra egen? Jag har inte vågat ännu, inte för att jag vet hur man gör :D

    SvaraRadera
  2. Jag hade tänkt fråga dej efter ett bra recept och instruktioner att göra egen majonnäs, nu kom det ju:)
    För en tid sen försökte jag göra egen, men den skar sej ganska så i början och efter det har jag inte iddats försöka igen innan jag får lite stöd i tillverkningen;) Det går åt massor med majonnäs här, minstingen äter det bokstavligen med sked och vaktar man inte majonnäsen när burken eller tuben är på bordet så nappar hon åt sej rejält.

    SvaraRadera
  3. Malin o Miisa,
    färskost har jag aldrig lagat, men min mormor brukar laga, så det ska jag prova nåt tag, tack för idén!

    Att laga majonnäs, ja. Den kan skära sig om gulorna är jättekalla och oljan rumstempererad. Vi tempererade nog inte gulorna den här gången, och det lyckades i alla fall, men jag har hört att det kan skära sig. Så provade vi faktiskt göra majonnäs av gulor som stått i kylskåpet (överblivna) i ett par dagar, och det blev ju tyvärr ingenting :(.

    Sen blir det ju nog på sätt och vis godast (mest bekant smak) med en riktigt neutral olja, men solros- och majsolja rekommenderar jag absolut inte. Hellre då icke-kallpressad rypsolja eller gul olivolja.

    SvaraRadera
  4. Jag brukar laga ur Annas kokbok med en stavmixer. Då skär det sig inte. Blandar allt och häller sen långsamt i oljan medan jag stavmixar.

    SvaraRadera
  5. Det kan fungera bra med stavmixer också, tror jag. Men jag tror inte min stavmixer "tar" inte så små mängder som 1-2 äggulor!? Lagar du en större sats då, eller går det bra i alla fall?

    Man kan förresten utmärkt vispa för hand också, jag har gjort det ett par gånger. Så gjorde man ju förr i världen också. Men man kan nog bli lite trött i armen.

    SvaraRadera
  6. Jag gör majonäsen på ett helt ägg. Blandar i 1 msk vitvinsvinäger, 1 tsk dijonsenap och en halv tsk salt. Sen stavmixar jag en till två sekunder och häller sen långsamt i 2 dl rypsolja medan jag stavmixar. Funkar varje gång. Oftast rumsvarma ingredienser men ibland är äggen kalla.

    SvaraRadera
  7. Tack Jeanette! Jag har en gång försökt laga just ett sådant heläggsrecept, men tusan jag lyckades inte :S. Ska absolut prova på nytt. Den här gången fick jag behändigt de två äggvitorna i en pannkaka nästa dag, men alltid hittar man kanske inte användning för dem... Ska absolut prova på nytt nån dag enligt din anvisning! Hoppas det går med mindre vinäger, jag vill inte ha så syrlig smak alls.

    SvaraRadera