torsdag 10 februari 2011

Kikärter med blomkål och kokos

Mjölkfri månad fortsätter. Idag blev det faktiskt helt vegetariskt: kikärter med blomkål, morot, kokos och cashewnötter.


Tid: 60/20 minuter, plus 8-20 h blötläggning av kikärterna. För 5 personer (och det blev 2-3 portioner över).

Jag gillar att göra kikärterna från grunden, alltså blöglägga och koka dem själv. Man följer bara anvisningen på påsen.

En timme före matdags kokade jag de blötlagda kikärterna (som jag hade ca 200 gram av från början) i osaltat, nytt, vatten, i ca 40 minuter. Så tog jag undan ett par dl kokta ärtor för att göra hummus (som vi äter sen nån annan dag).

Så tillsatte jag en och en halv skivad morot (den andra halvan åt vi upp medan vi lagade maten) och 10 minuter senare ett mindre blomkålshuvud i buketter, en grovt hackad lök, och lite salt. De fick koka nätt och jämnt mjuka. Så hällde jag bort vätskan.

Jag fräste upp en sked kokosolja och ett par skedar ghee, och i det lite curry. Så fräste jag kikärterna och grönsakerna i detta och rörde om. Hällde på några dl kokosmjölk. Tillsatte ännu en näve kokosflingor, en näve hackade cashewnötter och skalet och saften av en halv citron. Smakade av med sambal oelek. Sist lite färsk oregano på toppen, bara för att vi råkade ha det hemma. Klart!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar