tisdag 1 februari 2011

Sik med fänkål i folie

Veckans bästa fisk! Kombinationen fisk och fänkål är super.

Tid: 40 minuter. För 7 personer den här gången, och det blev lite över också.

Jag hade fyra fina sikfiléer. Jag tog ut benen med pinsett. Så satte jag ugnen på 175 grader. Jag strimlade två ganska stora fänkålsknölar. Jag lade strimlorna i två stora foliebitar, i det här fallet, då jag hade ett drygt kilo fisk.

Jag mortlade lite havssalt tillsammans med lite örtkryddor (jag har en härlig örtblandning för fiskrätter som jag fått av min gumor :) och lite extra fänkålsfrön och rosépeppar. Hällde en del av kryddan över fänkålsstrimlorna.

Resten av kryddan gned jag in i filéerna. Sedan placerade jag filéerna uppochner på fänkålsbädden. Till sist smorde jag skinnen med ghee, som är skirat smör, men det går lika bra med smör eller olivolja.

Vek sedan ihop foliepaketen, och på ett sånt sätt att inte safterna rinner ut på plåten. Lade paketen på en ugnsplåt och in i ugnen för ca 35 minuter.

Under tiden kokade jag potatis (vilket inte är nödvändigt till denna rätt!) och gjorde förrätten, som jag bloggar senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar