fredag 11 februari 2011

Mjölkfri caffelatte, försök 4: sojamjölk

... eller sojadryck, som det ju egentligen heter.

Jag fick ett tips i ett tidigare inlägg att Alpros sojamjölk är bra. Men nu hade min man hunnit skaffa den här andra sojamjölken, GoGreens, innan rekommendationen kom. Så jag ska ännu försöka hitta Alpros också!

Bedömning: urk :(. Mannen sa "vad är det här??!" när han smakade på kaffet, för han trodde att vi hade havremjölk kvar. Sojamjölk, sa jag.

Färgen var ju trevlig och intrycket krämigare än havredrycken och mandelmjölken. Men skenet bedrog.

Så nä, det var ingen succé. Den hade en bismak av - ja - sojamjöl. Som jag nångång smakat på.

3 kommentarer:

  1. Du skrev i början att tanken med att ha en mjölkfri månad är att mjölk inte ingår i vår ursprungliga föda. Men jag tycker då att alla de här alternativen till mjölk är ÄNNU längre bort från vår ursprungliga föda. Är det inte mer sannolikt att människan har druckit lite mjölk av en get långt tidigare än hon pressade något att dricka ur soja eller havre?

    SvaraRadera
  2. Alla de här fuskmjölkarna har en bismak av det de är gjorda av. Soja smakar just precis urk! :-) (Jag tycker risdrycken kommer närmast riktig mjölk i smaken, ska du testa den också?)

    SvaraRadera
  3. Nadja, det har du minsann rätt i! Kanhända att jag nån dag kommer att testa en regelrätt stenåldersdiet också, skulle vara intressant! Detta test är helt enkelt uttryckligen för att utesluta mjölkproteinet. Utesluter jag allt på en gång så kan jag inte ännu i det skedet veta vilken sak som påverkar på vilket sätt. Jag skulle minsann aldrig ersätta mjölken, åtminstone inte dagligen, av t.ex. sojamjölk. Men - om man mår bättre av t.ex. havremjölk än med komjölk, så är det ju nog motiverat. Soja är jag i sig skeptisk till pga all forskning som visat negativa effekter.

    Mia, jodå, ska testa rismjölk också! Och sesammjölk.
    _

    SvaraRadera