lördag 2 april 2011

Kokosplättar med vispgrädde och chokosås

Alltså helt supergoda. Och passar även för personer på lågkolhydratdiet!


Tid: ca 20 minuter. För 5 personer, som dessert.

Jag började med att vispa, för hand, 4 ägg med ca 1 dl kokosmjöl, 0,5 dl grädde och 1 dl mjölk. Jag rörde också ner några skedar mandelmjöl, men den behövs egentligen inte. Jag har tyvärr inte helt exakta mått, känn efter hur smeten känns! För en LCHF-version ska du helst ta bara grädde, inte mjölk!

Så stekte jag små plättar i kokosolja.

Under tiden gjorde jag en chokladsås på 0,5 dl kakaopulver, 0,5 dl vatten och en sked socker (kan minskas eller ersättas med något annat sött) som jag gav ett snabbt uppkok. Vispade grädde till också.

Klart!
_

16 kommentarer:

  1. Perfekt tips! Får gäster om några timmar och surfade efter ett lchf efterrättsrecept!

    SvaraRadera
  2. Det ska jag prova! :)
    Vad är orsaken till att du tog mjölk istället för bara grädde då?

    SvaraRadera
  3. Bra fråga - antagligen samma orsak som att man använder mjölk i "vanliga" plättar också :) dvs ingen särskild. Vi kör ju inte strikt LCHF-kost hos oss, och det rekommenderar jag inte åt dom som inte behöver det heller. Så - ingen större skillnad. Mjölken jag använder är ju ekologisk också så inget fel på den.

    SvaraRadera
  4. Får jag också äta det, Nina? Utan chokosås då, förstås?
    Mvh, Sussi F

    SvaraRadera
  5. Jo det får du Sussi, med bara grädde och enligt normal portion :) vilket är ca en fjärdedel av den här satsen. Du kan lägga några hackade valnötter på istället för chokosåsen :)

    SvaraRadera
  6. Jag brukar göra motsvarande chokosås med grädde istället för vatten. Varför använder du vatten? För att få starkare chokosmak?

    SvaraRadera
  7. Bra fråga, Ursula, det är bara ett klassiskt recept jag har. Det blir ju i regel något gräddigt till såsen i alla fall. En bra sak är att den håller länge på vatten, den ser bra ut efter en vecka i alla fall och skulle säkert hålla fast hur länge till. Jag gillar mörk choklad också bättre än mjölkchoklad, så jag vet inte ens om jag skulle tycka att gräddversionen är riktigt lika god? Kanske borde testa?

    SvaraRadera
  8. Hejsan, blev också glad att läsa om ditt lyckade lchf plätt recept! Haha hade verkligen ett "provkök" här i helgen när jag beställt kokosmjöl och mandelmjöl från luontaistukku och skulle laga vofflor. Men misslyckades med två recept:( men antar att man ju har smaken av de orginala plättarna på sina smaklökar så de är ju de man jämför med. Men den första satsen blev hård som sement och smaka bara mjöl och den andra tokig, den bara rann ut i voffeljärnet. Vi är inte på strikt strikt lchf men äter mycket lchf. Jag känner dig från många år tillbaka men kan inte lokalisera riktigt att vara vi träffats! Hmmm, men du ser så himla bekant ut:) Men du tyckte att plättarna var goda? Skall pröva? Tips på vofflor?

    SvaraRadera
  9. De här ser ju supergoda ut! Vad är egentligen kokosmjöl (kanske du skrivit det nånstans men har isf missat det)? Eller kan man byta ut kokosmjöl mot kokosflingor, funderade på det också när jag såg receptet på kokosbröd du hade för ett tag sedan.

    SvaraRadera
  10. De var jättegoda, tyckte jag och vi alla. Kokosmjöl sväller jättemycket, så man kan antagligen inte använda lika mycket av det som vanligt mjöl. Kokosmjöl är gjort av kokosnötens vita skikt efter att större delen av kokosoljan utvunnits. Den innehåller en hel del proteiner, en del fett och en del kolhydrater huvudsakligen i form av olösliga fibrer. Man kan göra kokosplättar också på kokosflingor, men konsistensen blir inte lika jämn då. Här finns ett recept på Anna Halléns sida: http://www.annahallen.se/hur-ser-min-semelfrossa-ut med kokosflingor, och även ett annat, som delvis inspirerat mig också.

    SvaraRadera
  11. Det låter ju bra det där med kokosmjöl! Var köper man det? Finns det t.ex. på Ruohonjuuri?

    SvaraRadera
  12. Jo, på Ruohonjuuri har jag köpt mitt. Tror det finns i större Life-butiker också men är inte säker. Det känns kanske dyrt men det är väldigt drygt, som sagt. Jag har också gjort ett bröd på kokosmjöl.

    SvaraRadera
  13. Min smet blev också jättetjock (igår). Jag använde grädde men spädde sen mycket med vatten. Tyvärr gick de inte att steka. Jag gjorde ungspannkaka istället av smeten och ska äta den idag. (Jag smakade litet igår och den verkade blivit ok) Kanske mandelmjölet gjorde din smet lättare att steka? Vad tror du?

    SvaraRadera
  14. Nu har jag ätit av min ungspannkaka med osockrad hemlagad äppelmos och vispad grädde. Nam!! Om jag kanske ännu litet modifierar ska jag sätta lite mindre mjöl och litet mera ägg och sen krydda med kardemumma. Rekommendear verkligen att testa som ugnspannkaka.

    SvaraRadera
  15. Synd att det inte blev rätt, Jeanette :(. Men jag tycker nog inte att jag hade särskilt mycket mer vätska än angivet. Jag måste kolla upp det här nästa gång jag lagar plättarna och mäta noggrannare. Jag tror inte mandelmjölet påverkade.

    Konsistensen ska vara tjockare än vanlig plättsmet, så att de nätt och jämnt rinner ut i pannan. Och små plättar lagade jag, inte stora.

    SvaraRadera
  16. Jeanette, nu har jag testat på nytt. Mina anvisningar verkade nog stämma. Jag hade idag 3 ägg, 3/4 dl kokosmjöl, och 1 dl grädde+mjölk, och lite vätska fick jag späda med ännu men inte mycket. Månne det kan vara skillnader i kokosmjöl? Och sen ifall den blir mer packad, då blir det nog snabbt för mycket?

    SvaraRadera