måndag 2 augusti 2010

Äntligen bönor! Med bacon och potatis.

Härligt med bönsäsong! Bacon och gröna bönor är nog en oslagbar kombination, tycker jag. Det här blev gott!

Tid: 30/20 minuter. För 5 personer.

Först gick stora flickan igenom bönorna. Det fanns några små delar som måste bort, och så brukar vi snoppa av skaftändan också. Det tog mest tid. Under tiden fräste jag ett helt paket bacon frasiga i stekpanna. Baconen hade jag haft i blöt 20 minuter i kallt vatten i hopp om att bli av med en del av nitriten (E250).

Jag satte potatis att koka. I det resterande baconfettet fräste jag sedan bönorna, lade på ytterligare lite smör, en skivad vitlöksklyfta och lite kycklingbuljong från gårdagens kycklingtagine, och så fick de puttra där tills potatisen var färdig. Till sist delade jag de större potatiserna, och potatisen fick fräsa med bönorna i ytterligare lite smör (det hade gått utmärkt med restpotatis också!). Slutligen på med det strimlade baconet och en handfull hackad persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar