onsdag 11 augusti 2010

Starta upp firma på deltid

Igår träffade jag en person som hjälper företag att starta upp, på Espoon Seudun Uusyrityskeskus. Kvällen innan slog det mig att det ju är nästan som att gå på arbetsintervju - om inte ännu viktigare! Ska hon tycka min businessidé är värd att satsa på, eller inte? Och vad ska ja ha på mig?! Men ändå var jag inte ett dugg nervös.

Och bra gick det ju. Min preliminära businessplan, som jag skrapat ihop under veckorna innan, hade visserligen många luckor. Med expertens förklaringar kändes luckorna självklara för mig, och jag ska nu jobba vidare med planen. Det är färdiga kontakter, potentiella kunder och marknadsföringsmetoder som till stor del ska utvecklas ännu och skrivas ner. Själva businessidén fick jag fullt stöd för, tolkade jag det som. Jag vågar definitivt gå vidare!

Den stora frågan var om jag ska våga säga upp mig cold turkey och satsa 100 % på firman, i vilket fall jag kan ansöka om startpeng för de första 6 månaderna, eller om jag ska jobba kvar på mitt nuvarande jobb medan jag startar upp. Det lutar nu mot det senare. Starkt. Jag har inte tålamod att hålla på och bygga upp kontaktnät utan egen brand. Jag vill börja bygga upp mitt nätverk och marknadsföra mitt brand samtidigt.

Jag ska ännu imorgon kontakta en så kallad businessinkubator och kolla vad de har att erbjuda. Försökte ringa henne redan idag, men telefonnumret var inte i funktion. Hoppas hon inte är länge mer på semester... jag börjar bli så otålig. Beroende på hur det låter där, så kanske jag grundar firman redan nästa vecka. Jag vet inte alls hur inkubatorsystemet funkar, bara att där kan röra sig både understödspengar och mentorskap. Vilket ju är värt att kolla upp.

4 kommentarer:

  1. Tack Miisa! Jag är så otålig, inkubatorn svarar inte idag heller...

    SvaraRadera
  2. Å va du är snabb....Vi skulle ju va färdiga den 15 september. Hoppas min hemsida är igång då ; ) Den är ännu under uppbyggnad, men jag hör av mej när den är igång. Jag håller tummarna för dej. Känns faktiskt jätte bra å starat lite fegt. Då tar man inte så stora risker. Så det är bara å tuta å köra. Jag tror att vi är ute i precis rätt tid. Kram kram Helena

    SvaraRadera
  3. Nja Helena, jag är mer noggrann och grundlig än snabb... har ju en månad tid nu att fila på businessplanen, visst? Jag var faktiskt för några dar sen in på din kommande hemsida också, det blir bra sen! Jag ska köpa domän inom... ca en månad. Om jag har tålamod att vänta så länge ;)

    SvaraRadera