lördag 21 augusti 2010

Kan man bota alzheimer med kost?

Jag läste i Gary Taubes' bok "Good calories, bad calories" en hel del om forskning inom kostens inverkan på demens, och särskilt alzheimer. Han beskrev också fysiologin bakom dessa sjukdomar, så långt man känner den idag.

Demens är en välfärdssjukdom. Dessutom ökar den och har börjat förekomma hos allt yngre personer. Man kan kanske gissa att den kan ha att göra med samma faktorer i kosten som hela det metabola syndromet: socker och snabba kolhydrater.

Snubblade idag över ett fall i USA där en mans snabbt försämrade alzheimer vände tack vare en omläggning i kosten och kosttillskott. Koständringen var att eliminera socker och stärkelserika födoämnen ur kosten, och kosttillägget hette fosfatidylserin.

Läs mera om denna fantastiska historia här. Det finns också fyra ca 10 minuter långa videointervjuer av paret på sidan. Här är en av dem:

Skulle det hända åt mig själv en anhörig till mig att livet sakta skulle försvinna bara för att huvudet inte funkar mer, skulle jag inte tveka att prova denna koständring och tillskott. Skulle du?

3 kommentarer:

  1. Tack. Det var så pass intressant att jag lägger det på min blogg också bara för att sprida information. Mångas liv kan sannolikt förbättras kvalitativt helt radikalt.

    SvaraRadera
  2. Tack för denna sida! Såg den ju först nu, men bättre sent än aldrig!!
    Jobbar själv (eller än så länge mammaledig) på ett privat äldre boende o där har de, som tur, för länge sedan uppmärksammat att äldre människor (yngre ju oxå) behöver fett, så de har bytt till riktigt smör, bort med margarinet o använder mycket fullkorn och mycket speltmjöl, grönsaker o frukter. Vi är många som är engagerade i kosten där för dom äldre vilket jag tycker är jätte bra!

    SvaraRadera
  3. Jessica, vad det gör mig glad att höra att det finns äldreboenden som tycker maten är viktig! Jag tror nog att en stor orsak, kanske den huvudsakliga, till demens är kosten. Har läst om forskning i området, allt tyder på detta. Och det är givetvis inte (det naturliga) fettet som skadar, utan bristen på det, i kombination med snabba kolhydrater. Det krävs troligtvis en stark obalans för att få en sån onaturlig sjukdom till stånd som demens, men tyvärr är dagens västerländska kost just så obalanserad :(.

    SvaraRadera