måndag 16 augusti 2010

Aluminiumfri deodorant

Använder du deodorant? Hurdan deodorant använder du?

Mina armhålor började för ett par år sedan klia av alla sådana deodoranter som man får i vanliga butiker. Ingen skillnad vilket märke. Höll jag paus med dödön slutade kliandet så sambandet var helt klart.

Jag hade också läst och hört i en dokumentär i TV att aluminium i deodorant har samband med ökad risk för bröstcancer. Aluminium finns i alla "vanliga" deodoranter. Googlar man med sökorden "deodorant and "breast cancer"" får man 211 000 resultat. Bland annat den här artikeln. Jag tycker i själva verket att man inte ska sätta nånting på huden som man inte skulle vilja äta upp. För vart försvinner alla krämer och andra kemikalier du sätter på din hud? En liten del, t.ex. spriten, avdunstar, men resten sugs faktiskt upp i din kropp och ditt blodomlopp. Levern renar så klart det mesta, men varför anstränga levern med onödiga ämnen? Och aluminiet lyckas den tydligen inte bryta ner ändå.

Jag googlade lite och kollade upp på ett par forum hurdana erfarenheter folk hade av alternativa deodoranter. Jag provade först en mineraldeodorant, Vivida, men den höll inte, jag luktade hemskt. Även om jag testade en hel månad och borde ha hunnit återfå min balans.

Så fick jag tips om att Rosenseriens aluminiumfria deodorant funkade för många med stark svettning, och jag testade den. Den funkade fantastiskt bra. Den är faktiskt effektivare än t.ex. Rexona. Och drygare är den också. Och den kliar inte! Det som man däremot får räkna med är att man inte hålls torr, utan man svettas fortfarande. För den är ingen antiperspirant, utan tillåter hudens normala funktion. Det tycker jag är bra. Den finns i både manlig och kvinnlig doft. Mannen använder också, och är supernöjd.

En del använder helt enkelt kokosolja som deodorant. Kallpressad ekologisk kokosolja. Det lär funka. Jag har inte ännu testat, men vill gärna testa nån gång.

8 kommentarer:

  1. För mig är Rosenseriens deodorant den enda intressanta deodoranten. Jag prövade många andra alternativ förut men kom alltid tillbaka till Rosenserien och numera vill jag inte vara utan den. Den är den enda rätta för mig = kärlek :)

    SvaraRadera
  2. Jag har hittat Erisans aluminiumfria deo som jag är nöjd med.

    -fairy-

    SvaraRadera
  3. fairy, är Erisans deo oparfymerad? Jag sku såå gärna använda en aluminiumfri deo, men har märkt att jag inte klarar av ens de milda parfymer som naturkosmetika oftast har...

    SvaraRadera
  4. Joo! Den är parfymfri.
    -fairy-

    SvaraRadera
  5. Var får man köpa Rosenserien?

    SvaraRadera
  6. Man får köpa produkterna via nätet här http://www.rosenserien.fi/ eller via några återförsäljare som finns listade på deras sidor här http://www.rosenserien.fi/#retailers

    SvaraRadera
  7. Rosenseriens deodorant innehåller alun, vilket är ett aluminiumsalt. Jag tål den inte!

    SvaraRadera
  8. Hej du - angående alun. Jag har lusläst min deodorants etikett och den innehåller INTE alun. Men jag ser på Rosenseriens webbsida att den gör det! Så tydligen har de ändrat receptet, min deodorant är sedan i somras när jag köpte några stycken. Intressant. För övrigt är ingredienslistan helt lika som på webbsidan, som finns här http://www.rosenserien.fi/#products&item=55

    SvaraRadera