lördag 28 augusti 2010

Flickkväll: gräddig chokodessert

Mannen är övernatten och seglar med grannskapets övriga karlar, så vi hade flickkväll igår. Och vilket sätt är bättre att fira det med än choklad?

Tid: 15 minuter. För 4 flickor.

Mellanflickan vispade upp knappt två dl grädde och rörde i två matskedar turkisk yoghurt. Jag smälte ca 70 gram mörk choklad i vattenbad och det rörde vi ner i blandingen. Mellanflickan bröt i ytterligare fyra rutor marabous 86 % mörka choklad i små bitar. Två av oss dekorerade med bananskivor, en med kokos, och en (jag) med lite av bägge. Mums!

3 kommentarer:

  1. Vad är orsaken till att ni lägger turkisk yoghurt hit och i glass? För att det är gott eller?

    SvaraRadera
  2. Jo, för att det är gott, och för att vi alltid har det hemma då det hör till barnens frukost- och mellanmålsutbud. Det ger en god lite syrlig smak, ifall man gillar det. Jag kanske inte själv skulle ha lagt det just i en chokodessert, men det var mellanflickan idé, hon vispade grädde och jag såg inte ens att hon lagt i av yoghurten... :)

    Tove, gillar du inte turkisk yoghurt då?

    SvaraRadera
  3. Jag gillar det, men jag äter det varje morgon och tänker att då kan jag äta något annat de andra målen. Dessutom tycker jag att det är godare med grädde plus att grädde är fetare, så det borde ju vara mera mättande. Och då äter man antagligen inte lika mycket av godsakerna på en gång:)
    Men det där med syrlig smak är ju en poäng. En gång lade jag turkisk yoghurt i glass när jag hade för lite grädde hemma.

    SvaraRadera