tisdag 3 augusti 2010

Lätt lunch: nudelsoppa med grönkål, morot och bönor

Den här dagen var vi nästan utan mat hemma. Som alternativ till äggen eller tonfiskburken kan man ju den här tiden på året gå ut i trädgården och se vad där finns att äta. Jag hittade grönkål, en liten squasch, några morötter och tre stora rosenbönor.

Tid: ca 20/10 minuter. För 5 personer.

Började med att ta fram två askar hemkokt grisbuljong ur frysen. Dem tinade jag upp med lite vatten till direkt i kastrullen medan jag strimlade grönsakerna: två lökar, tre stora rosenbönor, tre morötter, en bit squasch och några blad grönkål. När buljongen kokat upp lade jag i allt (i den ordning jag skar så blir allt lagom mjukt), samt sist ett halvt paket risnudlar. Efter ytterligare 4 minuter var soppan klar!

(Lägger en vege-etikett på det här, för med annan buljong blir det lätt ett vegetariskt recept!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar