onsdag 11 augusti 2010

Augustifrågan: Hur ofta äter du fisk?

Fisk är ju nyttigt. De bästa fettsyrorna, som överraskande nog alla läger är överens om, dvs. omega-3-fettsyrorna EPA och DHA, finns nästan bara i fisk. Dessa två är egentligen inte essentiella fettsyror, utan alfalinolensyran ALA är den enda essentiella av omega-3-fettsyrorna. Vår kropp kan nämligen tillverka de mer långkedjade EPA och DHA av ALA.

Men - ju mer omega-6-fettsyror vi får i oss (spannmål, solrosolja, majsolja, margarin), desto mindre kan vår kropp ombilda ALA till de livsviktiga EPA och DHA. Det är nämligen så att samma enzym ska sköta både denna ombildning som ombildningen av omega-6-fettsyran linolsyra LA till de mer långkedjade omega-6-fettsyrorna också.

Med andra ord - ät fisk! Växla gärna mellan olika fisksorter, så är det mindre risk att få i sig för mycket av miljögifterna, som förekommer i olika grad i olika fiskar.

Hur ofta äter du fisk? Svara gärna på enkätet uppe till höger. Gillar du fisk? Vill du äta fisk oftare? Borde jag blogga fisk oftare? Kommentera gärna!

7 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna äta mera fisk, men jag har åtminstone lite svårt för hanteringen av den. Är jättedålig på att rensa och filea, och köper man färdigt så blir det rätt dyrt. Lax är dessutom ingen storfavorit, utan gillar ljusare fiskar bättre. Men alltsomoftast blir det (skäms) fiskpinnar, burktonfisk och sejblock istället för färsk fisk.

    SvaraRadera
  2. Hos oss blir det fiskmåltid 4ggr i veckan. Lagar fisk till middag 2ggr och så äter vi samma till lunch följande dag.
    Det brukar bli en rätt på butiksfisk (lax, strömming) och en på 'egen' fisk från frysen (abborre, gädda... fångad på stugan) per vecka.
    Funderar nog på att köpa fisk t.ex från Fiskbilen för att ha större urval i egna frysen, det butikerna här har som 'färsk' fisk är varken billigt eller färskt. :( Tyvärr har fiskbilen bara lite dåligt med inhemsk fisk.

    Du får gärna blogga fisk - och olika sorters fisk! - oftare. Igår lagade vi din dillfisk och zucchini - GOTT!

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentererna! Ska nog blogga fisk lite oftare. Också annat än lax! Borde säkert ta upp nån av de övriga utmaningarna jag fick i april då jag valde kalakukkon.

    Vårt fiskutbud, som ni sett, är ganska långt lax varvat med sill, ansjovis och tonfisk, och endast sporadiskt något annat. Jag skulle älska att ha tillgång till pinfärsk fisk.

    Apropå fiskbilen, de har visst ingen inhemsk fisk alls, ifall det inte ändrat nyligen.

    Roligt, Ursula, att höra att ni använt er av mattips!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag skrev en lång fiskkommentar häromdagen men den försvann tydligen i Cyberspace :(

    Jag är precis tvärs emot Linda. Jag använder nästan aldrig frusen eller konserverad fisk. Det kan ha att göra med att jag tidigare i mitt liv i skärgården hade tillgång till pinfärsk fisk året om. Nu lagar jag fisk en gång per vecka och då köper av fiskhandlare. Jag tycker bara att det är svårt att säkert kunna veta att den är färsk och varifrån den kommer. Köper man helfisk är det ju lätt att se att gälarna är röda men köper man filé eller förädlad så är det knepigt.

    Tack för ordet!

    SvaraRadera
  5. Pia, äsch, ledsamt att kommentaren försvann. Aldrig riktigt pålitligt det här nätet!

    Apropå fiskens ursprung, jag har för mig att de vid varje fiskdisk måste kunna berätta både varifrån fisken kommer och när den är fångad. Rätta mig om jag har fel... Annars håller jag helt med! Det är synd att man så sällan får riktigt färsk fisk i våra butiker. Ibland önskar jag att jag bodde mitt i stan och kunde åka till torget för min fisk, eller så i nån liten fiskeby...

    SvaraRadera
  6. Vi äter nog för lite fisk eftersom det finns allergiska personer i familjen. Vintertid äter vi vuxna därför Bio Marin plus, för att få de viktiga fettsyrorna i oss och för att de flesta fiskallergiker kan använda produkten.
    Lax och tonfisk tycker barnen om, så det lagar jag mest.

    -fairy-

    SvaraRadera
  7. Fairy, ja tillägg med omega-3 är ju en idé. Jag har faktiskt övervägt att börja ta tillägg. Men inte riktigt bestämt mig ännu.

    SvaraRadera