onsdag 23 mars 2011

Flo Food fyller 1 år idag!

Huh, vilket händelserikt år det varit! Jag ids inte börja nostalgisera desto mer över den saken, jag tog ändå vid nyåret en ganska lång tillbakablick på året 2010.

Istället ska jag titta tillbaka lite på hur bloggen har utvecklats på ett år. Mitt första inlägg var Livet börjar vid 40, 23 mars 2010 kl 20:18. Inläggen på ett år har varit 700 stycken, motsvarande 1,9 inlägg/dag. Jag skrev drygt 2 inlägg om dagen i början, senare knappt 2.

De mest lästa inläggen under året är följande:
  1. Läsvärt: Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt i januari 2011
  2. Röd, vit och grön sås i april 2010
  3. Spannmålsfritt mot Rosacea i juli 2010
  4. Superfood-serien: Kokosolja i maj 2010
  5. Läsvärt: Energibarn av Anna Hallén i februari 2011
  6. Tosiruoka - Riktig mat i oktober 2010
  7. Veckans enkla: Rostbiff med ångkokt blomkål och stekt zucchini i juni 2010
  8. Barn och frukost, del 1: Bra mat och dålig mat i augusti 2010
  9. Nyårserbjudande: 40 % nedsatt pris på kostrådgivning i december 2010
  10. Naturligt solskydd - finns det? i maj 2010

Dessa tio har kommit upp på listan av olika orsaker. Recensionen av Andreas' bok hade Andreas själv länkat till i ett inlägg på Kostdoktorn-bloggen. Och den har väldigt många läsare. Detsamma hade Anna Hallén gjort. Den röda, vita och gröna såsen är pop för jag länkar ofta själv till dem när jag använder sådana såser i mina mattips. Rosacea- och kokosolja-inläggen hör till de mest googlade, likaså rostbiffen och det naturliga solskyddet.

De populäraste etiketterna har varit:
  1. snabbt
  2. LCHF
  3. mattips
  4. "kocktips"
  5. vege
  6. smoothie
  7. barnen
  8. utmana Flo
  9. klassiker
  10. vägen.
Etiketterna används förvånansvärt lite. Snabbt och LCHF har nog närmare tusen klickar, men från vege har etiketterna haft mindre än 100 klickar under hela året. Skulle jag vara läsare skulle jag kanske då och då besöka bloggen och klicka på t.ex. etiketterna "gris" eller "ägg" om jag råkar ha lust att äta gris eller ägg. Kanske etiketterna inte syns så bra, där till höger i bloggkanten?

Läsarna hittills kommer från 60 länder. Förutom bekanta europeiska länder finner vi USA, Israel, Thailand, Kanada, Ryssland och Japan på 20-i-topp-listan. På bilden ser du varifrån de flesta kommer, samt varifrån ingen ännu kommit.


Träffar via sökmotorer har ökat stadigt. Ännu i somras hittade folk till min blogg via google  10-20 gånger om dagen, nu 30-40 gånger om dagen. Bland de populäraste sökfraserna finns "boveteplättar", "musslor i skumvin", "kycklinglår i ugn", "jordärtskockssoppa", "aluminiumfri deodorant", och "viktiga saker i livet".

37 % läser min blogg med Firefox, 36 % med Internet Explorer, 11 % med Safari, 9 % med Chrome, och 3 % med Opera.

En läsare läser i genomsnitt två sidor vid ett besök på bloggen. Vilket i genomsnitt tar 2 minuter nuförtiden, och 3 minuter förra våren. Så jag har antagligen blivit lite mer kortfattad, eller så lite mer ointressant :).

Färdigt pratat för den här gången, nu vill jag höra dig prata istället!

När hittade du min blogg, och hur? Vad tycker du är bra i bloggen, vad tycker du jag borde utveckla?

Vad vill du läsa mer om?

Jag har nu tänkt minska något på mattipsen, av två orsaker. För det första finns här redan en ganska omfattande "databas" med ca 340 olika recept, och för det andra upprepar ju sig saker mer och mer, eftersom jag inte riktigt dagligen uppfinner något nytt. Nu har jag gått igenom alla årets säsonger och därför hunnit laga en stor del av min "standardrepertoar" för dig. Istället har jag tänkt börja skriva lite mer sakinlägg. Och då vill jag gärna veta hurdana inlägg du vill läsa.
_

8 kommentarer:

  1. Fint jobbat under det gångna året! Roligt att vi har någon som vågar tala för fett, en motsvarighet till Annika eller Anna här i Finland :)

    Med stor nyfikenhet har jag sgs dagligen kollat i din blogg både recepten och framförallt de många intressanta sakinläggen du skrivit.
    Det var säkert via mammapappaforumet jag hittade till din blogg, minns inte riktigt längre.

    Vad vill jag då läsa på din blogg i fortsättningen? En svår fråga, för jag tycker att allt som har med kost och hälsa att göra är intressant. Fortsätt med samma du gjort, våga ifrågasätta, skriv om lchf, barn och mat, skolmatsfrågor, bokrecensioner osv.

    Ha det bra och vi ses igen!

    SvaraRadera
  2. Grattis! Fortsätt som hittills, tycker jag.

    Kram från syrran din.

    SvaraRadera
  3. Jag hittade din blogg genom Ocas blogg: http://ocas-corner.blogspot.com/

    Jag tycker själv dina utmaningar och frågor ar varit intressanta. Skulle gärna läsa mer om ekologisk mat:) Keep up the good work!

    SvaraRadera
  4. Grattis även härifran. Jag tycker det har varit mycket omväxlande och tänkvärda inlägg. Manga bra tipps om nya maträtter och kombinationer har jag provat pa. Mums! De namngivna produkterna kan jag ju inte fa här i Tyskland, men riktningen och ideerna till god och nyttig mat kan man bra följa i alla fall. Tyvärr har vi ingen lag pa E-märkning, men jag har börjat läsa mer och mer pa innehallsförteckningarna. Tack för all hjälp i den riktningen. God lycka i fortsättningen! Gumor

    SvaraRadera
  5. Grattis! Och dessutom delar Flo-Food födelsedag med mig, en mycket välvald dag ;-)
    Jag kollar in sidan alltid när jag hinner, den känns väldigt inspirerande! Fortsätt med det!
    -morsa

    SvaraRadera
  6. Tack snälla ni för gratuleringar och feedback! Jag planerar ett inlägg om skolmat inom kort. Bokrecensioner kommer det också framöver, har redan en ny läst som jag inte hunnit blogga... Ekologisk mat kommer jag nog att skriva om då och då.

    Och grattis morsa också, försenat :).

    SvaraRadera
  7. Det skulle vara bra om det gick att kombinera etiketter. Jag sökte just på billigt och LCHF men det blir att göra två sökningar. Jag tror du kunde ha en länk uppe i kanten till dina recept så att man direkt förstår hur pass mycket recept det finns och vilken guldgruva din receptbank är. Jag kommer att använda dina recept mycket mera i framtiden när jag betat av mina LCHF-kokböcker och det är dags för något nytt. Det kunde också vara bra att ha en lista på recepten så man snabbare kunde ögna igenom och välja. Det går lite trögt nu.

    SvaraRadera
  8. Tack för bra feedback och idéer! Jag lade just till antal inlägg per etikett. Det ser lite bökigare ut, men ger säkert en bra uppfattning om innehållet.

    Bästa sättet att söka LCHF + billigt som jag hittat är att använda ena etiketten och sedan söka efter en träff på den andra. T.ex ta etiketten billigt och söka med Ctrl+f efter LCHF. Jag vet inte varför de inte fungerar tillsammans i bloggens eget sökfält.

    SvaraRadera