måndag 26 juli 2010

Härlig middag hos vänner: nyfångad abborre

Igår hade vi lyckan att bli inbjudna till vänner, som hade fångat abborre samma morgon. Jag kan inte just nu komma på något godare än smörstekt, nyfångad abborre, med kantarellstuvning och annat gott till! Särskilt som mannen i huset är kock :). Tack vänner!

Det här inlägget är mer ett matreportage än ett mattips, för även om mannen hjälpte till i köket så har jag inte full koll på vad som ingick i varje rätt. Men ungefär. Vi var 9 personer.

Abborre panerad i 50/50 vete- och rågmjöl och stekt i mycket smör

Tomatcarpaccio: tunt skivad, lökblast i mitten, marinerade i citronolivolja

Skakagurka med dillkrona

Potatis med bönor, stekta i smör

Annat på bordet: kantarellstuvning, sallad med rucola och spenat, samt rågbröd

Desserten förbereds.


Desserten: smördeg, med hallon och blåbär vända i sockerlag, och vispgrädde

2 kommentarer:

  1. Jag kan inte annat än vara ytterst avundsjuk på den där måltiden, råvaror som är av högsta kvalitet och klass, varsamt behandlade, kärleksfullt tillredda och ödmjukt förtärda, vad annat kan man säga än mums filibabba. Det vattnas allt i min mun och gommen skriker efter råd. ( Det borde vara förbjudet att inleda folk i en sådan där frestelse) ;)

    SvaraRadera
  2. Christian, vad bra att jag en gång fick ge tillbaka åt dig! :P

    SvaraRadera