lördag 31 juli 2010

Näringsfysiologi del 5: Beror övervikt på att man äter för mycket?

Det här är viktig läsning för dig som är överviktig. Men det är minst lika viktig läsning för dig som aldrig haft anlag för att gå upp i vikt!

Övervikt och fetma beror nämligen inte på att man äter för mycket. Inte heller på att man rör på sig för lite. Så om du alltid trott så, glöm det! Och om du hör till dem som eventuellt haft dåligt samvete för att du tänkt att du äter för mycket eller motionerar för lite, glöm det!

Jag har snart läst Gary Taubes' bok "Good calories, bad calories" slut. Han har förklarat detta för mig på ca 500 sidor. Jag ska försöka göra det på en sida idag. Hoppas du hänger med!

Energilagen. Orsaken till att de flesta läkare och experter idag tror att övervikt beror på för mycket mat eller för lite motion beror ju på energilagen:
fettinlagring = energiintag - energiförbrukning

OK. Energilagen stämmer så klart, jag försöker inte påstå något annat. Men - man har gjort två allvarliga misstolkningar av energilagen, om man anser som de flesta experter idag anser.

Misstolkning 1: ekvationen innebär inte automatiskt ett orsakssamband. Det att ekvationen A=B-C stämmer, både på normalviktiga och överviktiga personer, innebär inte att orsaken till A är en ändring i B eller i C (eller båda). Logik! Orsaken kan vara D, eller E, eller Ö, eller tio andra saker, även om ekvationen är sann.

Misstolkning 2: termerna energiintag och energiförbrukning är inte oberoende av varann. Om A=B-C, och en minskning av B leder till en minskning av A, så måste ju C vara konstant, eller hur? För om B minskar, och C ökar lika mycket, då är A ju precis lika som förr. Logik!

Förstår man detta, så kan man gärna sluta anklaga överviktiga personer för att äta för mycket, eller röra på sig för lite. Inte närapå alla feta mänskor äter mer än smala mänskor, och otaliga feta rör inte heller på sig mindre. Jag kan bli så arg på vissa auktoriteter på området, som i sten vill påstå att feta mänskor som försöker gå ner i vikt (genom kaloribegränsning) men inte lyckas, har sämre självbehärskning än smala. Som tror att orsaken till övervikt finns i hjärnan, inte i kroppen.

För orsaken ligger annanstans. I fettvävnaden nämligen, och i fettets ämnesomsättning i kroppen.

Generna har också en stor roll i dramat, men den utlösande faktorn för de flesta gener ligger som bekant annanstans än i generna. I det här fallet i maten. Och däremellan kommer hormoner, och enzymer. Där är orsaken till övervikt och fetma. Mer om detta följer i nästa inlägg i serien.

6 kommentarer:

  1. Tack Flo för detta.. Uppskattar verkligen denhär typens skriverier!..ska försöka få tag i den författare du nämner..

    SvaraRadera
  2. Tusen Tack Flo!
    Jag bara väntar på fortsättningen. Jag vet nog nu varför du har kommit in i mitt liv :D
    Yes!

    SvaraRadera
  3. Kiitos! Juttelin yhden ylipainoisen ystäväni kanssa juuri tästä aiheesta viime viikolla. Pitääkin vinkata hänelle blogistasi.

    SvaraRadera
  4. Tack alla tre för er fina feedback. Fortsättning kommer att följa, det här är bara början :).

    SvaraRadera
  5. Förklara då för mig varför min hustru blir fet så fort hon äter för fet mat, smör, grädde och för mycket fett gör att hon blir fet och skulle vi fortsätta i den stil som lchf förespråkar så skulle nog frugan blåst till väders för länge sedan. Jag får inte riktigt det här att hänga samman med den kostrådgivning och nutritionslära som man inom lchf förespråkar. Någonting väsentligt fattas. Vill inte verka varken ironisk eller fräck men hustrun är ett levande exempel på det motsatta.

    SvaraRadera
  6. Christian, jag kan inte förklara det för dig utan att ha träffat henne och undersökt hennes situation grundligt. Det gör jag med varje klient innan jag ger något råd alls. I många fall är det svårt även då.

    Vilken kost man mår bra av är mycket individuellt (det har vi båda betonat i tidigare diskussioner!). Jag förespråkar på INGET vis LCHF-diet åt alla mänskor. Det finns mänskor som mår bättre av en större mängd kolhydrater och en mindre mängd fett, och tvärtom.

    (Nina/Flo med anonymprofil då Blogger buggar och jag inte annars lyckas kommentera idag)

    SvaraRadera