tisdag 6 juli 2010

Sommarlovsfrukost

Ibland äter vi gröt som morgonmål eller som kvällsmål. För gröt är så enkelt, och ganska nyttigt tycker jag själv, och barnen gillar det. Oftast havregröt, men ibland omväxlande rågmjölsgröt, hemlagad vispgröt, speltgröt eller rågflingsgröt.

Det här morgonen var det rågflingsgröt. Så här gjorde jag.

Tid: 15/3 minuter. För 5 personer.

Kokade upp 1,4 liter vatten. När det kokade hällde jag i 6,5 dl rågflingor och en knapp tsk salt, och stängde av plattan. Locket på, och efter 5 minuter var gröten klar. Då blandade jag i några matskedar kokosolja. På det sättet blir gröten både nyttigare och mer mättande. Serverade med smöröga och mjölk.

På bilden ses familjens olika varianter: överst mannens och min gröt, sedan stora flickan med mest mjölk, sedan mellanflickan med bara smör som hon rör i (ibland tar hon lite mjölk också) och nederst lilla flickans.

3 kommentarer:

  1. Jag är ingen riktigt grötvän, men på ett jobb jag hade åt jag mer än gärna morgongröten innan jag skulle fara hem efter vak. Jag kokade den i en stor grötkastrull, en sån med insats, och den knäpptes på 4.30-5-tiden och puttrade till kl.7. Godare gröt finns inte, havregrynsgröten var så len och så god att det var vaknattens höjdpunkt:)

    D.

    SvaraRadera
  2. D, låter gott! Ja visst finns det sämre mat än gröt! :) Vi gör om vintrarna gröt på t.ex. hela korngryn, spelt eller risgryn i bakugnen, som får mogna där hela natten. Naaammm!

    SvaraRadera
  3. Jag glömde nämna den enorma klicken smör som sattes i kastrullen, mums!

    D.

    SvaraRadera