söndag 4 juli 2010

Sommarlunch: sallad med kokt ägg

Vilken härlig dag det var idag! Lunchen blev en matig sallad igen.

Tid: 20/15 minuter. För 5 personer.

Satte på vatten för 7 ägg (skulle ha kunnat vara flera också, men vi hade inte så många!) som jag sedan punkterade och kokade i ca 8 minuter. Lilla flickan och jag plockade sallad och rucola. Tärnade en hel gurka. Strimlade i det sista av ett kålhuvud. Skivade de allra första minimorötterna som jag gallrade bort idag ur landet (söta!). Mannen skalade äggen, jag klyftade dem ovanpå salladen. Malde lite salt på. Mellanflickan plockade en knippa dill som jag klippte på.

Mums! Vi åt salladen med lite majonnäs till. Och lite rågbröd. Lite anjovis eller knaprigt bacon hade också passat i salladen (efterklok...).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar