onsdag 27 april 2011

Föreläste för Hem-och-skola-föreningen vid Degerby skola

Igår kväll föreläste jag för Hem-och-skola-föreningen vid Degerby skola, Ingå. Ämnet var ungefär det samma som vid Mårtensbro-föreläsningen för ett par veckor sedan, men nu hade jag bara en timme tid. Så jag var tvungen att lämna bort en hel del intressant innehåll. Av det som jag så klart gallrat redan till Mårtensbro-kvällen. Ja - vad gör man när det är så mycket man vill säga? :)

Stämningen var trevlig i Degerby. Man kände att det var en mindre skolan, och att folk kände varann bättre. Vi satt i ett fullt klassrum, jag tror vi var över 40 personer, vilket också gav en mer familjär stämning, även om luften snabbt ville ta slut.

Jag hade försökt lära mig av feedbacken jag fick i Mårtensbro, och givetvis feedback från andra tidigare förläsningar, och försökte ge mer tid åt de konkreta råden och frågorna. Nå - säkert uppskattades det, men så fick jag den här gången feedback från några personer att jag borde ha haft källor med. Kanske jag kan tillägga några källor till handouts ifall de orkar vänta några dagar på dem. Det känns lite synd att jag inte lyckas tillfredsställa alla preferenser, även om jag vet att det är nästintill omöjligt. Skulle gärna prata längre, eller flera gånger, så att man skulle hinna beakta de olika behoven.

Det kom mycket frågor, redan i början. Trevligt! En del frågor kändes lite provokativa, men jag tål provoceras, så hoppas ingen blev orolig att jag på något vis ogillade det. Det kom många frågor om bland annat spannmål, typer av bröd och mjöl, fullkorn och annat, och hurdan frukost som är bra, och hurdan mjölk som är bra. Andra frågor berörde kolesterol, dålig aptit och övervikt.

Tack alla som gav mig feedback, både skriftligen och muntligt! Den är värdefull för mig. En del av feedbacken var lite kritisk också, men det mesta var positivt. Många bra idéer framfördes, som att jag kunde framföra konkreta förslag med bilder till om vilken mat som kan bytas ut mot vilken, samt att jag borde ha presenterat mig bättre i början, t.ex. mer om min bakgrund. (Min bakgrund är alltså diplomingenjör, och jag har först i "mogen ålder" utbildat om mig till kostrådgivare. Och så har tre egna barn som alla går i lågstadiet.)

Här är länken till videon med den danska familjen, som jag valde att inte visa under föreläsningen då jag hade bara en timme tid: Familjen kärnfrisk.

Jag tar som lärdom att jag borde tvinga mig att begränsa mig hårdare till den tid jag har till mitt förfogande, och alltid komma ihåg att räkna med mååånga frågor. Det här är nämligen ett ämne som väcker till diskussion, varje gång.
_

2 kommentarer:

  1. Jag såg just filmen om Familjen kärnfrisk. Wow, vilket inslag. Jag måste nog läsa deras bok!

    SvaraRadera
  2. Absolut sevärt, och tänkvärt, håller med om det! Berätta sen vad du tyckte om boken.

    SvaraRadera