tisdag 19 april 2011

Hemlagad memma - del 3

Memmaberättelsen fortsätter...

8. I morse tog jag in memmaröran, som kallnat på verandan. Då såg den ut som på den första bilden, betydligt mörkare än igår på ytan, och vackert krakelerad.

9. Jag smorde tre formar som nätt och jämnt rymdes in i ugnen, fick lägga två våningar för att få in det. Jag ville inte använda stora plåten för den är så oflexibel sen för lagringen av memman. Fyllde formarna till ca hälften, lite drygt blev det. Hoppas det inte kokar över!

10. 125 graders ugn ska de nu få mogna i, vilket borde ta 3-4 timmar. Kanhända tar jag ut den plattaste formen före de andra.

Nästa gång tänker jag använda riktiga näverrivor, och se till att ha bakugnen på rätt värme. Nu känns det redan lite för varmt att elda brasa, tyckte jag, även om jag insåg att just i natt hade varit perfekt för det hade varit på minus i natt, brrr!

Och nu när jag börjar känna mig säker på att memman ska lyckas, så vågar jag nog säkert satsa större nästa år. Röran smakade nämligen sött och gott, så den kemiska processen tycks ha lyckats!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar