måndag 25 april 2011

Av påskrester: anksoppa med ankleversmörgås!

Vi stekte två hela ankor igår till påskmiddagen. Under stekningen rann det ut en del fett - typ en liter (!). Och av ankskroven och de uppätna benen kokade vi buljong på kvällen. Med ankorna kom också halsarna, som vi använde till såsen, och lever och njurar, som jag stekte idag.


Tid: ca 25 minuter, plus buljongkoket etc. dagen innan. För 5 personer.

Jag tog lagom mycket av ankbuljongen, resten frös jag ner i olika stora frysaskar för framtida bruk i soppor och såser. Så tog jag hälften av den smakrika "stekbuljongen", som fanns underst i skålen där mannen slevat upp allt fett som rann ur ankorna under stekningen, se bilden.

I buljongen kokade jag sedan vad jag råkade ha hemma: några morötter i skivor, en lök i klyftor, en stor fänkålshuvud i strimlor och fyra potatisar. Skulle vi haft kvar av anköttet skulle det ha platsat bra, men det tog faktiskt slut! Kokade allt mjukt, och smakade av med salt och peppar.

Jag skar anklevrarna och njurarna (ja, jag tror det var njurar i alla fall - berätta om du vet bättre? det smakade njure, tror jag) i bitar och fräste dem snabbt i ankfett, saltade och pepprade, strödde över färsk mejram, lät mogna ett par minuter. Det här åt vi på smörgås till soppan, tillsammans med pepparrotscremefraiche som också blivit över från påskdagen.

Anklevern var jättegod! Och var det andra sen var, tippade på njurar, var också jättegott.

Senare ikväll ska jag laga schmaltz av ankfettet. Jag tror jag bara vispar upp det och smakar av med salt och vitpeppar.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar