söndag 17 april 2011

"Hur påverkar maten våra barns hälsa?" för Mårtensbro skolas föräldrar

Här kommer ett lite mer ingående sammandrag av föreläsningen jag höll i Mårtensbro skola måndagen 11 april. Det var föräldraföreningen i skolan som inbjudit mig att tala om mat för barn. Stort tack till alla aktiva som kommit för att lyssna!

Jag vill samtidigt passa på att berätta en del saker jag glömde / inte hann berätta i måndags, då tiden tog slut så mycket snabbare än jag önskat.

Jag hade delat in föreläsningen i en mer näringsfysiologisk del, en mer praktisk del och en del om skolmaten. Den första delen var längst och viktigast. Förstår man inte lite fysiologi kan man inte förstå vad som är bra mat för barn. Eller tja, men sunt bondförnuft kommer man i de flesta fall också långt, men när tiden inte verkar räcka till för matlagning, eller när ens barn blivit överviktigt, så behöver man veta vad man ska satsa på och varför.

Jag inledde med att ställa frågan "spelar kosten någon roll?", och berättade som svar om familjen Kärnfrisk. Så kallar sig en dansk familj som lade om kostvanorna, och på köpet gick ner 50 kg och blev av med sonens autism. Här är videon som jag varken hann eller kunde visa på föreläsningen, om du är intresserad: Familjen kärnfrisk.

Jag ställde en fråga till: är det viktigare att
A) barnens mat innehåller kolhydrater, fett och proteiner i ett visst förhållande? eller
B) att maten är gjord på riktiga råvaror och smakar som dem?
Så berättade jag om blodsockerkurvan. Varför fettfattig mat, och i synnerhet om kolhydraterna är snabba, ger en hoppigare blodsockerkurva och ett större sötsug än naturligare, fetare mat.

Jag berättade om vad mänskan är skapt för att äta, och vad vi säkert inte är skapta att äta. Hur ny mat lett till en fetmaepidemi i hela västvärlden.

Jag berättade hur övervikt uppstår och ganska kort vad vi kan göra åt den. Tyvärr hann jag inte gå så djupt in på den saken. Det jag inte hann berätta är att barn med övervikt borde minska på allt som innehåller spannmål, minska potatis och ris radikalt, ta bort allt som innehåller socker, minska fruktätandet, och istället äta mer riktig mat, mer fett, och så feta mjölkprodukter som möjligt. Då får dom en bättre balans och brukar gå ner i vikt också.

Sötsuget talade vi också om, och det kom bra frågor, bland annat om hur man kan identifiera ett riktigt sockerberoende hos barnen. Frågan var lite svår för mig, jag har ju inte jobbat med sockerberoende barn, det är bara något jag ser omkring mig. Men det vet jag att enda sättet att komma ur ett sockerberoende, oberoende av om det är ett regelrätt beroende eller missbruk / överdrivet bruk, är att minska på kolhydraterna och helt eliminera åtminstone de snabba. Otaliga berättelser om folks erfarenheter just i detta läser jag så gott som dagligen.

Bland de konkreta råden började jag med att jag tycker margarin borde bytas till smör. Är man allergisk för mjölkprotein så finns det andra alternativ, som t.ex. kallpressad kokosolja, vilket jag föreslog åt en förälder som kom med en fråga efter föreläsningen, och schmaltz. Jag berättade om hur margarin tillverkas. Det har jag också skrivit om här på bloggen förut: Margarin.

Jag berättade också att butiksglass kan bytas ut mot olika efterrätter av ren grädde, turkisk yoghurt, kvark, nötter, bär och annat nyttigt. Och att saft och limsa också borde bort. Och mycket annat.

Angående skolmaten blev det bara en snabb inblick och diskussionsöppnare. Jag visade bilder på skolmat, och bilder på mat från min egen blogg som är gjord enkelt, helt från grunden, och kostar ungefär lika mycket i råvaror även om storkök får alla råvaror betydligt billigare än jag. Jag berättade om Marthornas Operation skolmat, där en ekenässkola premierats för bästa skolmaten, och varför.

Jag hoppas på en fortsatt aktivitet kring skolmaten och kring mat för barn överhuvudtaget. Kanske vi kan få ihop ett matråd i skolan? Jag skulle gärna vara med där.

En del av er som lyssnade har bett om att få mer material, och får det också. Du som lyssnade, vill du också ha det? Kontakta mig i så fall!

Ännu några viktiga saker som jag inte hann säga när tiden tog slut:

Jag tar gärna emot barn som behöver kostrådgivning! Det kan vara ett kostrådgivningsprogram på t.ex. fem gånger, eller så bara konsultation timme för timme. Till exempel barn med övervikt,  koncentrationsproblem, eller undervikt.

Och lästips, jag hade en lista på bra böcker och webbsidor för dig som vill läsa mer:

Och till sist:
Besök gärna min blogg flo-food.blogspot.com, min Facebook-sida facebook.com/tosiruoka och min twittersida twitter.com/tosiruoka. Du kan också skicka e-post nina@tosiruoka.fi eller ringa mig 045-2536 936.

Jag kommer gärna och föreläser om mat för barn, och om kost för andra målgrupper också! Det är bara att ta kontakt, våren är inte ännu fullbokad.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar