söndag 3 april 2011

Fajitas med hemlagade tortillor

Lilla flickan önskade fajitas till sin födelsedagsmiddag, och så fick det bli. E-fri mars var då ännu på gång, så det blev till att laga tortillorna själv. Vilket jag sowieso tänkt göra en en längre tid, då det inte lär vara ett dugg svårt.


Tid: ca 25 minuter. För 4 personer (jag äter inte vete, så jag lagade en egen majs-bovete-version åt mig själv, som tyvärr blev inte blev så bra att jag skulle kunna blogga om den... men ätbar dock).

Jag kokade upp några dl vatten. Jag rörde 4,5 dl jästbrödsvetemjöl med 1 tsk bakpulver och en nypa salt. Tillsatte 2-3 msk olivolja, rörde om. Tillsatte sedan 1,5 dl av det varma vattnet som svalnat av lite och rörde snabbt ihop till en deg. Den ska vara nätt och jämnt så sval att man kan knåda den nu. Lägg den på mjölat bakbord och knåda in lite mer mjöl tills den inte mer fastnar på kaveln eller i bakbordet.

(Vid det här laget hade mitt jästbrödsmjöl tagit slut och jag fortsatte med graham - kanhända led segheten lite av det men smaken desto mindre.)

Jag delade raskt in degen i nio lika stora bollar som jag sedan raskt kavlade platta. Stekte dem anefter i torr gjutjärnspanna på medelhög-hög värme (ungefär på sexan av nio) - vände dem så fort det började bubbla och det hade bildats bruna fläckar på undre sidan, vilket tog ca 1-2 minuter. Jag var rask och hann alltid kavla en ny tortilla medan den föregående gräddades.

Så var det klart. Degen var lätt att kavla och tortillorna hotade sällan med att gå sönder. Det var till och med lättare än jag hoppats! Och goda var de också.

Vi åt dem med tacoaktigt kryddat malet kött (tyvärr var det mannen som kryddade så jag vet inte exakt hur, men gott var det och spiskummin och chili fanns där i alla fall, man kan bra googla fram en kryddning också!), hemlagad guacamole, creme fraiche, skivad gurka, hemlagad tomatsalsa och salladsblad.

Quacamolen bestod av tre acocadon, ett par skedar creme fraiche, en halv pressad lime och lite salt som stavmixats.

Salsan bestod av hackade hela ekologiska tomater på burk och kryddor.
_

7 kommentarer:

  1. Har du kollat på innehållsförteckningen för bakpulver? :-P

    SvaraRadera
  2. Jepp det har jag, där är två stycken :) Det är sant, borde har erkänt direkt att jag fuskade. Men betydligt bättre än eländet i de köpta. Det fanns förresten nog tortillarecept utan bakpulver också, men jag vågade inte ta risken då jag hade "för hälsosamt" mjöl dessutom, använder inte vitt mjöl.

    SvaraRadera
  3. Det var förresten enda gången jag använde bakpulver under e-fria mars, och jag själv fick ju iofs inte ens äta dem. Min mindre proffsiga majs-bovete-version var bakpulverfri.

    SvaraRadera
  4. Jag har något vagt minne jag skulle ha sett E-fria (ekologiska?) tortillan i butiken, men har nu ett par gånger sökt utan framgång. I Esbovikens S-market hade de däremot äkta(?) majstortillan, dvs glutenfria.

    SvaraRadera
  5. Tack Bakpappa för tipset om S-market, jag har inte varit där på år och dar faktiskt. Ekologiska tortillor har jag (tror jag) inte sett, men nog så kallade fullkorns, och de innehåller ungefär precis samma sak som de vanliga. Månne de i fullkorn faktiskt var ekologiska också, de är möjligt. Samma märke var de och samma innehåll i så fall.

    SvaraRadera
  6. Varför kokar du vattnet till tortilladegen? I de vetetortillarecept jag har sett behöver det inte kokas, och inte innehåller de bakpulder heller. Ska testa i kväll! Månne men kunde blanda i lite polentamjöl i degen för mera majskänsla?
    -morsa

    SvaraRadera
  7. Jag kokade för att jag hittade ett sådant recept på en blogg, och bloggare skrev att receptet var lätt och fungerande. Det finns ju otaliga andra recept, men jag hann inte söka flera som inkluderade personliga erfarenheter. Jag såg också recept utan bakpulver.

    Angående majs så försökte jag göra en egen version åt mig på majzena som jag också rörde ner polentagryn i, och det blev helt katastrof, jag fick slänga allt. Polentan har ju ingen seghet, de höll inte ihop. Och tortillorna måste hålla ihop. Min majzena-boveteversion höll sedan nätt och jämnt ihop, men jag fick lägga ett ägg i också.

    SvaraRadera