lördag 16 april 2011

8-årskalas med hemlagade hamburgare

Lilla flickan hade önskat hamburgare i år till sitt födelsedagskalas. Och pyjamasparty skulle det vara. Hon fick som hon ville.

Så här gjorde jag hamburgarna. Det var 11 flickor på kalaset, och utöver det hade jag också reserverat mat åt den övriga familjen, dvs totalt 15.

Jag stekte så tunna biffar jag kunde av 800 gram ekologiskt malet nötkött som jag rört ner ett ägg i samt salt, peppar och lite röd sås. Inga skorpsmulor eller annat bröd i. Jag stekte i smör.

Så gjorde jag hemlagad ketchup och hemlagad majonnäs på ett helt ägg. Utöver dessa fyllningstillbehör hade vi också hackad inlagd gurka, salladsblad och skivad gräddost. Semlorna hade jag faktiskt köpt i butiken på grund av tidsbrist just den veckan.

Jag höll biffarna varma i ugnen på ca 100 grader, och hade även semlorna med där de sista minuterna för att bli lite varma.


På bilden ser du de söta barnen, i pyjamas, i kö! Varje barn fick välja vilka olika grejer hon ville ha i sin burgare. Men jag skötte själv "monteringen".


En del barn åt sina hamburgare med god aptit och verkade tycka de var goda, men som det nu är med små barn så hade en del inte ro att äta utan lämnade det mesta kvar och rusade upp ur bordet så fort de hade en chans. Så tja, allt för mycket ska man kanske inte stressa med kalasmaten för de här mindre :).
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar