fredag 29 april 2011

... och de sista påskfiilisarna - Creme ninon med pepparrotscreme

Creme ninon, eller ibland också nignon, verkar vara ett finare namn för puréad ärtsoppa, så jag använder det namnet idag :). Soppan görs på djupfrysta ärtor istället för torkade, och originalreceptet har också skumvin i. Vi serverade den som förrätt på påskdagen för 12 personer.


Tid: inte så lång tid, inom en timme och inte mycket jobb. För 12-15 personer den här gången, men jag rekommenderar att laga en mindre sats då stavmixern inte riktigt ville orka.

Jag började med att ta fram en ask kycklingbuljong ur frysen. Jag fräste två klyftade lökar i smör och spädde med buljong och lite vatten. Hade också ett par potatisar med. Hällde sedan i 2 kg (!) djupfrysta ärter. Hällde på lagom mycket vatten, och ca 2 dl grädde. Lät allt koka mjukt, smaksatte med färsk mynta (en handfull blad) och puréade sedan soppan med stavmixer. Smakade av med nypressad citronsaft och några teskedar socker, salt och peppar.

Till soppar serverades pepparrotscreme: creme fraiche, riven pepparrot och vispgrädde, för lagom konsistens och styrka. Det är smaksak hur stark man vill ha den.

Den var kanske inte den bästa förrätten jag serverat, syrran tackade ju häromdagen för en god middag och särskilt huvudrätten och efterrätten :), men i själva verket tyckte bl.a. min stora flicka att den var supergod och ögonen lyste när det fanns några portioner kvar av den ännu några dagar senare! Och det var flera som tog till av soppan redan på påskdagen. Jag hade hällt lite för mycket citronsaft tyckte jag själv, syrligheten tog lite över.
_

2 kommentarer:

  1. Vill du göra den helt enligt reglerna så skall du också ha i champagne, det ger den riktigt rätta karaktären till den här soppan, "Ninon".

    SvaraRadera
  2. Tack Christian, det är så sant det! Lade till det i beskrivningen. Och ändrade namnet till "Ninon" som nog är det riktiga namnet även om "Nignon" förekommer. Undrar om "Nignon" bara är ett missförstånd, enligt wikipedia var Nignon nån berömd köksmästare, men Ninon en parisisk skönhet från 1600-talet.

    SvaraRadera