fredag 15 april 2011

Kokosmjöl och mandelmjöl

Det här är två produkter som läsarna frågat om emellanåt. Jag har använt dem sedan februari. De är otroligt bra, särskilt för personer med dålig glutenintolerans, då de kan ersätta mjöl i många sammanhang, och personer som inte tål mycket kolhydrater.

Både kokosmjölet och mandelmjölet är kolhydratfattiga och glutenfria, samt väldigt näringsrika. De har också mycket fibrer.

De kanske känns dyra i butiken, men båda produkterna är synnerligen dryga. Då de är mycket fett- och proteinrikare, och också fiberrikare än t.ex. vetemjöl så mättar de mycket bättre, och därför behövs det mindre mängder.

Man kan köpa dem på Ruohonjuuri och välsorterade hälsokostaffärer.

Kokosmjölet har en bra och mättande energisammansättning. Hälften av energin kommer från fett, och en fjärdedel från kolhydrater respektive proteiner. Majoriteten av fettet är naturligt, mättat fett. Kokosmjölet har särskilt mycket fibrer, hela 39 gram på 100 gram.

Kokosmjölet sväller snabbt när det kommer i kontakt med vätska, vilket är de vattenlösliga fibrernas förtjänst. 

Mandelmjölet har också en bra energisammansättning, och förhållandevis mer proteiner: närmare 40 % kommer från fett, ca 10 % från kolhydrater, och drygt 50 % från proteiner. Fiberandelen är 29 gram per 100 gram. Mandelmjöl är särskilt mineralrikt, liksom hela mandlar också är. De innehåller bland annat magnesium, kalium, järn, koppar, och zink, samt vitaminerna B1, B2, B6, pantotensyra, folsyra, A- och E-vitamin, samt essentiella aminosyror.

Jag har använt bägge produkter till bakning, bland annat kokosplättar med lite mandelmjöl i, kokosbröd och chokladkaka och hemlagad godis. Alla dessa har blivit jättegoda, så jag rekommenderar de här verkligen. Kokosmjölet smakar ganska milt av kokos, och ger även lite naturlig sälta, vilket kan vara värt att tänka på. Mandelmjölet smakar som mandel och ger mycket smak åt maten.

I smoothie är det också ett närande och mättande tillskott. Man kan också lägga med av dem i gröt, mysli och yoghurt. Det finns många fler recept också när man googlar, eller bara börjar experimentera. Det lönar sig att passa upp med mängderna, ofta kan en sked kokos- eller mandelmjöl motsvara flera skedar annat mjöl, och särskilt mandelmjölet sväller ännu med dröjsmål. Kokosmjölet sväller mycket, men snabbt.
_

2 kommentarer:

  1. vilken bra information du har sammanställt :)

    du undrade om brödet jag bakade. jag gillar bovetesmak så jag störs inte av den samt att jag även hade i vaniljpulver, men jag kan tänka mig att kokosmjölet tar bort bovetets smak till viss del :)

    jag får ta och testa något av de recept du har tipsat om, låter goda allihop :)

    vilket kokosmjöl använder du? :)

    ha det fint! kram

    SvaraRadera
  2. Hej Molly, roligt att du tittade in! Kokosmjölet jag har är tillverkade av Ölmühle Solling (tysk). Det är ekologiskt och kommer från Sri Lanka. Jag har köpt det i Ruohonjuuri som är Helsingfors största butik för ekologiska varor och produkter. Ha det bra du med!

    SvaraRadera