fredag 8 april 2011

Hemlagad snabbsenap

Har du alltid tänkt att det är jobbigt att laga egen senap? Jag är ingen stor senapsälskare, så jag har aldrig förr lagat egen senap. Jag använder senap bara i matlagning, gillar det inte på t.ex. korv eller skinka.

Nu kanske en del senapsälskande och -lagande vänner tar sig för pannan när de ser mitt senapsrecept, för det finns säkert godare senaper än den här. Men den här är prima att smaksätta t.ex. den hemlagade majonnäsen med eller ha i matlagning.

Tid: 15/2 minuter (vattnets uppkok, svalning och svällning var de som tog tid).

Jag kokade upp en dl vatten. Så lät jag den svalna något. Så rörde jag ihop vatten (inte riktigt allt) och senapspulver i ett litet glas tills det hade lite konsistens men ännu var rinnigt. Det sväller sedan lite till. Och så var det klart!

Man kan så klart smaksätta med alla möjliga kryddor, och använda delvis hela senapskorn, eller krossa kornen själv. Och man ska koka senapen om man vill att den ska hålla länge. Men så här enkelt kan det också vara.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar