måndag 11 april 2011

Läsvärt: Mat för ditt barn av Camilla Porsman och Fredrik Paulún

Det här var en ganska bra bok. För mig hade den ett stort informationsvärde.

Boken är skriven år 2003, och det var en tid innan Fredrik Paulún justerade sina egna kostråd till de han rekommenderar nuförtiden. I den här boken står ännu Svenska Livsmedelsverkets kostrekommendationer som grund, dvs. 55-60 energi-% kolhydrater, 25-35 energi-% fett och 10-15 energi-% proteiner.

Boken har 170 sidor. De första 25 sidorna handlar om bra mat förklarat ur ett näringsfysiologiskt perspektiv. De följande 30 sidorna ger kostrekommendationer för barn ända från babyålder till skolålder, samt för träning och tävling. Sedan följer 10 sidor om övervikt och undervikt, och drygt 10 sidor om ätstörningar. Efter det kommer ännu ett 10 sidor långt avsnitt om födoämnesallergier och intoleranser, samt ett par korta stycken om tandhälsa och mat för sjuka barn. De sista 70 sidorna var recept, en överblick över vitaminer och mineraler, samt GI-tabeller.

Jag tyckte de bästa styckena i boken var de näringsfysiologiska förklaringarna i början, styckena om ätstörningar, samt vitamin- och mineralöversikten.

Tipsen för överviktiga barn var till många delar väldigt bra också, men rekommendationen om lättfettsprodukter för dessa barn är ju minst lika fel som lättfettsprodukter för feta vuxna, så det störde mig ganska mycket. Recepten gillade jag inte särskilt mycket, de innehöll väldigt mycket pasta och andra former av vitt mjöl.

Jag uppskattar Paulúns stora kunskap och dedikering till äkta mat. När han skrev den här boken och den andra boken jag läst och recenserat (Blodsockerblues) var han betydligt yngre och oerfarnare än vad han är idag. Det verkar som om han lärt sig mycket sedan dess. Jag har i vintras sett honom i en svensk TV-debatt om kost för autistiska och andra barn med NPF (neuropsykiatriska funktionshinder) och han talade verkligen bra där, han förklarade näringsfysiologiskt varför NPF-barn blir friskare utan kasein och gluten, något som läkarna inte ens vill tro på även om hundratals föräldrar kan vittna om det.

Här är Fredriks webbsida om du vill veta mer: http://paulun.se
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar