tisdag 26 april 2011

Påskfiilisar... så här åt vi pashan i år

Har alltid tyckt om mannens familjs ryska pasha, som består av de få ingredienserna kvark, grädde, smör, socker och vanilj. Men ibland har den blivit för mäktig, för den är ju både söt, fet och proteinrik, liksom. I år testade vi med tranbär till. Det blev jättegott!


På påsklördagens släktmiddag hade vi passerat tranbären och rört i lite honung. På påskdagens släktmiddag blev det hela bär som jag ringlat lite lite lönnsirap över. Fräscht!

Hurdan pasha åt du i år? Serverar du något till den?

8 kommentarer:

  1. Jag testade ett nytt pasharecept i år, lite mindre smör, plus ett uppvispat ägg. Så skippade jag suckatbitarna som ingen i familjen egentligen gillar och använde istället hackad mandel, hackad torkad aprikos och sultanrussin (alla ekologiska). Den här gången åt vi den faktiskt bara så där, till kaffet, men ibland har jag serverad uppskuren frukt till. Dessutom improviserade jag fram en kvarkpaj där kvarken blandats med apelsinsaft + skal, ett ägg, vaniljsocker innan den gräddades i ugnen. Fräsch och god!
    -morsa

    SvaraRadera
  2. Smör, kvarg, lättvispad grädde, smetana, en äggula, socker, russin, suckat och hackade mandlar. Äts med skivad bulla.

    SvaraRadera
  3. Vi skippade pashan i år för det fanns så mycket kaka från systerdotterns dop kvar. Jag gillar inte pasha med för mycket stuff i. Men mamma har ett superbra recept. Det ser faktiskt fräscht ut med tranbär till! Det blir lätt för sött och mäktigt. (Kanske man ännu kan äta pasha i maj?)
    Kompisen lagade annars memma själv i år. Supergott! Jag har aldrig tänkt tanken att laga den själv, men nästa år ska det testas!

    SvaraRadera
  4. Jag lagade med kvark, vispad grädde, smör, smetana, socker, äggula, vanilj, citronsaft och -skal (konstigt att jag är den första här som brukar ha i citron) och finhackade russin och mandlar.

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att läsa om era olika pashor och traditioner! När jag var barn hade vi ett recept med både suckater och hackade nötter. Men har den enda ryskt påbrå, om än några generationer bakåt, så har man inget val utom att ta deras recept... ;)

    SvaraRadera
  6. Recept? :-) Min mage och rått ägg, vilket det är i de flesta pasharecept, är inte riktigt bästa kompisar...

    SvaraRadera
  7. Tyvärr Bakpappa, det är släkthemlighet! Men du, som är dokumenterat köksexperimentell till naturen, kan ju testa själv ;) Kan avslöja att det är minst grädde, och mest smör och kvark.

    SvaraRadera
  8. Suck. Får väl återkomma om ett år då. ;-)

    SvaraRadera