fredag 8 april 2011

Vetefritt mot näsblod?

Som många av er vet har jag levt utan vete sedan i somras, då jag konstaterade att min rosacea (vuxenakne) försvann när jag lämnade bort allt spannmål ur kosten. Jag tog sedan tillbaka råg, havre och korn, och hyn var fortfarande fin.

Nu efter den här långa vintern har jag upptäckt en stor hälsovinst till - jag har inte haft näsblod sedan jag lämnade bort vetet! Jag har varje vinter drabbats av näsblod. Ju kallare väder, desto oftare har jag haft näsblod. Några gånger per vinter har det varit, och senast efter den första gången har jag brukat skaffa oljedroppar med A-vitamin i som jag droppat in i näsan varje dag. De har hjälpt, men stress och för lite sömn har ändå gett mig näsblod.

Nu har det varit en verkligt kall vinter, och jag har dessutom (tyvärr) stressat mycket och sovit för lite, men - inget näsblod! Jag är så glad åt det - jag har dragits med näsblod hela min barndom och ännu i hela mitt vuxna liv.

Som jag skrivit förut - det är inte bara celiakiker som mår bättre av att lämna bort eller minska radikalt på intaget av gluten, och i synnerhet vete. Vetegluten förstör många mänskors slemhinnor. Och det är bara de symptom vi kan känna eller se som vi upptäcker, många inflammatoriska tillstånd i kroppen kan pågå i smyg så länge man är frisk. Och det är ju aldrig bra.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar