måndag 18 april 2011

Hemlagad memma - del 1!

Jag beslöt att göra memma själv i år. Har aldrig provat! Det verkade finnas två olika typer av recept: de med sirap och de utan sirap. Du kan säkert gissa vilket jag valde :). Jepp, utan sirap. Rågen och malten blir nämligen söta av sig själva - förutsatt att man gör det rätt.

Tid: omätbar. Mängd: vet inte ännu!

Ingredienser:
2,5 l vatten
250 g malt
750 g ekologiskt rågmjöl
1 msk rivet apelsinskal
1/2 tsk salt

1. Jag mätte upp 2,5 liter vatten, 250 gram malt och 650 gram rågmjöl i min största gryta, rörde noggrant med treslev, och värmde upp det till 40 grader. Jag hade stektermometer till hjälp.

2. Jag lät det dra sig en dryg timme på den här temperaturen. Idén med denna fas är att spjälka stärkelsen i mjölet.

3. Jag höjde temperaturen till ca 62 grader.

4. Jag lät den blivande memman söta sig på den här temperaturen i 1,5 h. Det krävde att jag några gånger hade plattan en kort stund på ettan. Idén är att spjälka vissa enzymer som spjälks bäst just vid den här temperaturen. Det ska ge sötman.

På den nedre bilden har memmablandningen kommit halvvägs i 62-gradersfasen.

Det här var del 1. Det följer ännu flera delar till! Stay tuned!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar