tisdag 5 april 2011

Små ändringar i bloggen...

Jag har inte på länge gjort några stora ändringar i bloggens utseende, men nu var det dags för några små i alla fall. Tänkte fråga din åsikt angående några alternativ också.

Den här ändringen vill jag höra din åsikt om. Jag har ändrat etiketterna så att antalet blogginlägg per etikett är angivet, och etiketterna ligger under varann i stället för i ett moln. I ett moln anges de största kategorierna i större font, och de minsta i mindre font. I en lista där de ligger under varann står alla ord i lika stor text.

Antalet inlägg per etikett (kategori) kan jag antingen visa eller inte. Vad tycker du? Visar ännu alternativen här under, så får du berätta vad du tycker är bäst.

Alternativ 1 (etiketter alfabetiskt, som moln, utan antal):



Alternativ 2 (etiketter alfabetiskt, som moln, med antal):



Alternativ 3 (etiketter alfabetiskt, under varann, med antal):



Alternativ 4 (etiketter i storleksordning (se vänstra spalten), som moln, utan antal):



Alternativ 5 (boxarna täcker hela spalten, som moln, utan antal, och i den övre ser du alfabetisk ordning och i den nedre ordning enligt storlek dvs etiketter med mest inlägg först)


Vilket gillar du bäst, särskilt beträffande sökegenskaper och nytta för dig, alltså inte bara visuellt? Eller en kombination på något sätt?

Jag har också optimististiskt sett mig omkring och upptäckt att snön håller på att smälta, så jag har bytt ut den vintriga bakgrunden mot en mer somrig.

Så har jag ändrat antalet bloggartiklar som visas på framsidan från 10 till 15. På det viset kan personer som vistas här sällan se mer historia på en gång. Det samma gäller nya personer som kommer till bloggen, och sådana kommer varje dag.
_

7 kommentarer:

  1. Hej Nina!

    Äntligen skiner solen! Snygga ändringar - ett gyllene skimmer bådar god framtid :)

    Eftersom du frågar så tycker nog om alternativ 3 i detta fall. Du testar ju det i praktiken också. Motiveringen att eftersom Flo Food är en faktablogg så är det mest överskådligt, lätt uppfattat och strukturerat. Det är annat när det gäller lite flummigare bloggar som min, där passar moln bättre.

    Ha en bra fortsatt dag :)
    hälsar
    Pia

    SvaraRadera
  2. Skulle rösta för alt. 3 verkar på nå sätt redigare om de går i alfabetisk ordning

    SvaraRadera
  3. Tack för era åsikter, Pia och Malin! Fler åsikter? Ni får alltid komma med önskemål senare också, det är ju lätt för mig att ändra saker och ting. Kanske någon etikett du kunde ha nytta av fattas, t.ex.

    SvaraRadera
  4. Hej Nina!
    Märkte nu att jag saknar en sökfunktion här. Jag tycker att det är enklast att bara skriva plättar och så får man fram alla recept på plättar. Behöver inte gissa om det är smårätt eller efterrätt osv. utan man kommer rakt på sak.
    Tack och trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Pia, sökfunktionen finns på Blogger. Sökfältet hittar du i min blogg allra högst upp och längst till vänster. Däremot är sökningen relativt "dum", den tar bara hela ord, inte "AND" och sånt, om jag förstått rätt. Men för att hitta plättar borde den nog funka.

    SvaraRadera
  6. Nå, detdär var ju fantastiskt bra! Fast jag är bloggare själv så hade jag inte märkt den funktionen. Tror nog inte att så många andra tänkt på det heller...

    SvaraRadera