måndag 18 april 2011

Hemlagad memma - del 2

Det här är andra avsnittet. Men det är fortfarande första kvällen... som verkar vara ganska lång...

Nu följer följande steg.

5. Jag höjde temperaturen till 72 grader, genom att hålla plattan på 4...7 och röra om ganska ofta. Det här skedet var svårast hittills. Det var först jättesvårt att få upp temperaturen över ca 69 grader, och sen plötsligt var det ändå 80 grader, och även om jag genast tog bort kastrullen från plattan och rörde om så var temperaturen efter ytterligare en halvtimme fortfarande 77 grader.

6. Sedan skulle memmablandningen stå på konstant ca 72 graders temperatur ett par timmar. Idén är att vissa enzymer då åter spjälks. Nu blev röran tydligt mörkare också.

7. Till sist rev jag skalet av en citron (så kan det gå, i brist på apelsiner nämligen och kvart i tolv på natten!), rörde ner det samt en halv tesked salt, och så kokade jag röran i ca 10 minuter. Och då såg den ut som på bilden till höger.

Sedan kunde jag ha lagt den i rivor och gräddat, men klockan är tutidags för mig och jag valde att låta den svalna över natten. Projektet fortsätter imorgon!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar