torsdag 21 april 2011

Jag har hittat två vetefria havrebröd!

Det ena fick jag tips om för länge sedan av en bekant, men råkade först nu besöka en butik som hade det, faktiskt en Alepa. Det är Ehos Kaura 100.




Jag tyckte brödet var jättegott och kommer att beställa det till min lokala K-butik också!

Det andra hittade jag av en slump i en S-market häromdagen, Vaasan 100 % Kaura. Jag tycker texten på paketet är väldigt vilseledande - det står 100 % havre, men där finns också rågmjöl, även om det bara använts "på bakbordet", som det står. Vad säger en celiakiker om det..? 




Brödet var helt OK, men både jag och barnen gillade Ehos havrebröd bättre. Och enligt ingredienslistan (maltodextrin, aromer, förtjockningsmedel...) är Ehos bröd också betydligt trevligare.
_

4 kommentarer:

  1. Celiakiker (som jag är) kan tyvärr inte äta något av dessa bröd. Kan man (som jag) äta havre, måste det vara ren havre, vilket betyder att havre har inte behandlas på samma linjer som annan säd. I dag finns det bara en sort, Elovenas havreprodukter som går under brändet "Provena"

    SvaraRadera
  2. OK, tack för det Tarja! Då förstår jag bättre. För mig som är veteöverkänslig är de här bröden däremot super, som omväxling till helrågbröden.

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Var kan man köpa dessa bröd?

    SvaraRadera
  4. Håkan,
    de flesta butiker i helsingforsregionen verkar ha dem, åtminstone K-butikerna, och jag tror de har dem i hela Finland. Jag tror de flesta butiker har dem i Finland. Ifall du bor i Sverige vet jag inte var du kan hitta dem.

    SvaraRadera