lördag 9 april 2011

Tycker du om memma?

Påsken närmar sig, och memma verkar det gå åt redan, åtminstone om man tittar på butikernas utbud. Men tycker du egentligen om memma? Svara i månadens fråga, uppe till höger i bloggen!

Hur vill du äta din memma? Jag äter min med en nypa strösocker, en skvätt grädde och en skvätt mjölk. Så har jag nu alltid gjort. Men kanske det finns helt andra sätt?

När jag googlade memmarecept just såg jag en bild där memma serverades med filerade apelsinklyftor, en klick apelsinmarmelad, samt nånting som såg ut att vara lättvispad grädde eller vaniljsås, men enligt receptet var det tydligen en smulten glasskula. Såg också gott ut, även om jag avskyr smulten glass och hellre då väljer ren grädde.

Har du provat laga memma själv? Jag ska absolut testa i år! Det verkar vara lätt. Dessutom har jag både malt, råg och sirap hemma. Närmare påsken - stay tuned ifall du gillar memma!
_

6 kommentarer:

  1. Älskar memma!
    När jag var lite gjorde min mommo alltid memman till påsken, den stektes i näverrivor som mofa gjort.

    SvaraRadera
  2. Nej ycker inte om har smakat ett flertal gånger men har inte fallit i smaken ännu heller. Min mamma äter memma med lite socker och grädde

    SvaraRadera
  3. Jag älskar memma. Grädde på, och socker ibland. Min pappa lagar den själv, och det är inte svårt. Jag är inte helt säker på om han har sirap i, för den blir väl söt av sig själv också? (Om man vill hålla sig borta från extra sötma, alltså.)

    SvaraRadera
  4. Hejsan !
    Tycker mycket om Memma och då ska den ätas med ovispad grädde och strösocker.
    Finns att köpa i affärerna här i Visby till Påsk.

    SvaraRadera
  5. Ja! Tycker! Men sockerfri ekomemma ska det vara (Kymppi sokeriton luomumämmi)! Med vispgrädde, ekomjölk och ekorörsocker, njam...

    SvaraRadera
  6. Hei! Minäkin hehkutan tuon luomumämmin puolesta. Itse syön sitä raakaruokosokerin ja luomu kevytmaidon kera.

    SvaraRadera