fredag 29 april 2011

Kokt nöttunga ska det bli! - del 1

Jag fick lust att koka en tunga. Så jag skaffade en nöttunga, och nu kokar den. Tänkte att det blir ett bra pålägg och tillägg till helgen.


Tid: 2,5 h / 5 minuter. Kotungan var strax över ett kilo stor.

Den ska koka i minst 2,5 timmar. Med i vattnet (ca 2,5 l) har jag 2-3 teskedar salt, två små klyftade lökar, tre lagerblad, ca 15 vitpepparkorn och lika många svartpepparkorn. Men urenkelt är det, jag sitter ju här i köket och jobbar i alla fall så här på fredagar.

När den kokat färdigt drar jag bara skinnet av den, och den är klar att ätas, antingen som kötträtt eller som pålägg. Helt tillsatsfritt, prima smörgåspålägg!

Tycker du om tunga? Jag har lagat gristunga en gång tidigare, det var i alla fall jättegott, men faktiskt aldrig kotunga. Ska bli spännande.
_

5 kommentarer:

  1. Jag har ett grishjärta i frysen. Tack för receptet. Jag ska använda det på hjärtat. Som också blir pålägg. Det kortade 3,50 euro per kg. Billig mat! Vad kostade tungan?

    SvaraRadera
  2. Jag tror tungan kostade 7 och nånting euro /kg. Lagade hjärtgryta i november, förresten, men den var ju inte pålägg.

    SvaraRadera
  3. Tunga är ju helt underbar mat! Hos oss är den en återkommande form av söndagsstek, antingen med svampsås, citronsås eller en lite pepprig rucola/salsaverde/pestoaktig röra. Och om något blir kvar är det perfekt som uppskärning. Min svärmor gjorde i tiderna gristungor så att hon lindade dem i bacon och sen packade in dem i aluminiumfolie och ugnsbakade dem i några timmar. Och rentungor, kokta och swerverade på små cocktailsmörgåsar är en verklig delikatess! Man kan ocks¨å låta en kokt tunga få sig en tur i rökugnen, det blir ännu bättre!
    -morsa

    SvaraRadera
  4. älskar tunga! tacos de lengua ( tacos av tunga) med en bra salsa och majs tortillas mmm!!! majs tortillas finns att köpa i sthlm på "la neta" äkta mexikanska tortillas.
    Anders

    SvaraRadera
  5. Roligt att läsa att tunga kan ätas med tacos också. Här i Finland är det svårare att hitta majstortillas, men jag ska försöka jaga nångång på stan (Helsingfors).

    SvaraRadera