torsdag 31 mars 2011

E-fri mars, så gick det!

Nu sjunger e-fria mars på sista versen. Några fadäser har jag gjort, annars har det gått bra. Ingen skillnad i måendet, men några nya insikter.

Jag har inte ännu lagat egen senap, fast jag tänkt, för jag har inte lagat majonnäs heller sedan i början av månaden.

Jag köpte en ekologisk grädde en dag. Det är den enda ekologiska grädden på marknaden (som jag känner till) och är tyvärr laktosfattig. Nå - det visste jag, men först när mannen påpekade insåg jag att den inte är e-fri heller, den innehåller karragen.

En annan sak jag kom på, tack vare en väninnas påpekande faktiskt (tack!) var att burkarna med hela tomater som vi brukar köpa om vintrarna faktiskt också har tillsatser, åtminstone citronsyra. Vi har köpt några burkar ekologisk tomat som är helt utan, och några burkar passerad tomat som också är helt utan, men även 1-2 burkar av vanliga tomater på burk som alltså haft citronsyra. Så nu vet vi det också, det hade jag inte ens fattat!

På jobbet har jag mest tagit sallad, och jag är ganska säker på att de flesta varit ganska rena. Det har varit bl.a. lax, tonfisk och mozzarella. Mozzarellan var nog inte den helt mest äkta, så den hade säkert något lurt i sig.

Och i veckoslutet på seminarium i Stockholm åt jag skinka på kaffepausen, som säkert innehöll nitrit.

Så har vi firat två födelsedagar och två barnkalas under månaden, vilket har varit en extra stor utmaning. Och utmaningen är inte alls det att jag inte skulle kunna hitta på e-fria saker, men jag tycker mina barn ska få besluta vad som äts när de har födelsedag, och när de bjuder in sina vänner. De har i flera år redan planerat sina egna teman. Och ändå har jag velat hålla den någorlunda e-fria linjen även för barnens del, även om utmaningen huvudsakligen gällt mannen och mig.

Stora flickans 13-årsfest för kompisarna skrev jag om tidigare, det var nästan helt e-fritt. Mellanflickan har ofta haft en bjudning som faktiskt var helt e-fri - ett kockkalas som jag hoppas jag hinner blogga om inom kort (har fotona i fel format på fel dator... suck), där det bjöds på löksoppa, moussaka och hemgjord glass med chokosås. Lilla flickan fyllde åtta i förrgår och önskade sig fajitas till middag, och jodå, jag fick göra tortillorna själv och det gick fint (ska blogga även detta inom kort)! Till höger på bilden ser du innehållet i de färdiga tortillorna - jag tog fotot i butiken. Så klart gjorde jag också kryddning, quacamole, etc. från grunden. Imorgon har hon sitt kalas, och det kommer att bli köpeglass för de är 11 stycken och jag har inte hunnit börja snurra egen glass på lager på förhand (det blir ca 7 dl åt gången)... Sen blir det hamburgare och dom kommer nog att bli e-fria, även om vi är inne i april då redan ;).

Andra saker jag i normala fall säkert äter under en månad som jag nu låtit bli är bacon, ... och faktiskt kan jag inte komma på något annat. Ibland äter jag några godisar men absolut inte varje månad, ibland saker som grynost och annan ost med tillsatser, och blandsaft, som jag skrev om i ett tidigare inlägg.

Så - lite har jag syndat. Egentligen borde jag inte ha druckit vin heller, för vin har också tillsatser (bl.a. sulfiter) men enligt reglerna skulle jag undvika alla de som obligatoriskt står på förpackningarna.

Men verkligen otaligt mycket enklare än den mjölkfria månaden, för min del i alla fall!
_

2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa dina erfarenheter!
    Man kan faktiskt leva ganska e-fritt har jag själv också märkt. Jag antog inte utmaningen i mars, men har ändå hållit ett öga på de produkter vi brukar köpa. Faktum är att det blir ganska e-fritt hos oss också.
    Det är inte många av de vardagliga varorna vi har som innehåller E:n. Det är bara osten och grynosten som har varsin, samt Vatajas pålägg ( jag har numera svårt att ens köpa det..)och sen baconet som du själv också tar upp.

    Visst finns det säkert några varor till med E:n som vi ibland köper, men kommer nu inte på någon. Har faktiskt inte kollat senapen vad den innehåller, äter den rätt så sällan. Ketschupen har jag nu gjort själv, och brödet är alltid "rent". Och aldrig att jag skulle köpa en vara med massor med tillsatser. Så jag har också ett mycket gott och rent samvete vad gäller tillsatser :)

    SvaraRadera
  2. Majmamma, vi har ganska liknande erfarenheter då, och ganska liknande matvanor också :). Nu har jag gjort egen senap också (igår), det var inte så svårt, tog ungefär en minut.

    SvaraRadera