söndag 27 mars 2011

Läsvärt: Laihdu ilman nälkää av Anja Nystén, Varpu Tavi och Tuomas Tuohikorpi

Jag blev positivt överraskad av den här boken! Fritt översatt till svenska är rubriken "Gå ner i vikt utan hunger. Kolhydratmedveten husmanskost". Jag som trodde att Antti Heikkilä och ett fåtal personer till i Finland var de enda som skrivit böcker som förespråkar en kost med mindre kolhydrater än vår traditionella tallriksmodell. Tji fick jag! Den här boken kom ut redan år 2005, och är dessutom delvis en uppföljare till Varpu Tavis och Ilkka Salmenkaitas bok med nästan helt samma namn "Laihdu ilman nälkaa hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla".

Boken hittade jag i näringslärahyllan i bibban, men den är huvudsakligen är kokbok. Endast ca 40 sidor är fakta, medan nästan 200 sidor är recept. Men bra fakta var det. Rubriken tyckte jag därför var något vilseledande, för boken tog på dessa 40 faktasidor inte egentligen ens ställning till individuella skillnader i hur personer som vill gå ner i vikt ska äta.

Även ordet "kokbok" tycker jag borde ha nämnts i rubriken. Visserligen är underrubriken "Hiilihydraattitietoista kotiruokaa", men det är ju bara en underrubrik.

Ideologin och principerna som beskrivs är så gott som identiska med allt jag själv står för. Förutom då att olika grader av kolhydratkänslighet inte behandlas. Huvudprinciperna är att man ska gå ner i vikt utan att känna hunger, att man ska äta så att man minimerar sin risk för välfärdssjukdomar, att man ska äta naturlig mat, och goda inhemska råvaror när de finns till förfogande. Fetter är nyttiga och behövs i kroppen, mättade fetter gör dig inte hjärtsjuk. Och en större andel fett i maten minskar risken att drabbas för övervikt.

Modig text, i synnerhet år 2005, och synd i och för sig att boken inte slagit igenom desto kraftigare. Själv hade jag inte hört talas om författarna förrän i höst.

Boken innehåller ett system för att räkna ut näringsvärdet (kalorier, samt andel proteiner, fett och kolhydrater). Systemet har utvecklats av Anja Nystén, som är ingenjör. Tyvärr var systemet så invecklat att jag inte förstod hur det funkade. Det fanns prodex-kvarter, prodex-poäng och prodex-portioner och många sidor tabeller, och på slutet tomma rutfält i fyra delar som man skulle använda för att hålla reda på sina kvarter eller poäng.

Jag är dessutom en stark motståndare till dylika poängräknanden. För en person som köper eller lånar denna bok för att gå i vikt har sådant ingen funktion. De är få som vill eller orkar räkna och fylla i tabeller, begränsa sitt matintag. Det strider mot en av huvudprinciperna i den kost jag rekommenderar - att man äter sig mätt utan att räkna, på det man tål att äta samtidigt som man går ner i vikt. Är man en person som behöver räkna och begränsa så behöver man i vilket fall som helst en kostrådgivare som konsulterar och anpassar kosten för just den balans man själv behöver, man klarar det inte ensam!

Så jag misstänker tyvärr att bokens framgång kan ha fallit delvis på detta Prodex-system, men det är så klart bara min gissning. Systemet är säkert helt smart upplagt, men öppnar sig knappast för gemene man om inte t.ex. jag, som är både näringsexpert och diplomingenjör, kunde förstå det genast.

Det här är en läsvärd bok för personer som vill ha en kort överblick av ett bra sätt att äta, och en stor pool med nyttiga recept. Men strunta gärna i prodex-systemet.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar